Onderhoud ketting + derailleur etc.

  • Edo

    Ergens hieronder zag ik tip over het soort te gebruiken smeermiddel voor een ketting. Maar wat is nou eigenlijk een goed middel om een ketting schóón te maken??. De een zegt afwasmiddel, de ander gebruikt gewoon water, maar wat is nou eigenlijk de beste manier?. En hoe kun je het best zaken als tandwielen, derailleur, derailleurwieltjes, en andere bewegende delen onderhouden??

  • Harrie

    Schoon maken: diesel.

    Maar:

    a. het is rotspul en je kunt het niet gewoon weggooien

    b. je haalt wel alle smering weg en het is maar de vraag of je in de verste hoeken en gaten wel weer smering zult krijgen.

    Ik maak de ketting alleen schoon met een doek (soms wat nat gemaakt met wasbenzine) of met een warm sopje (wash and shine en dreft) & harde borstel.

    Af en toe de Kaercher erop wil ook helpen (is misschien niet het meest bevorderlijk voor de levensduur, maar zand op de ketting is dit zeker niet. Ik heb er goede ervaring mee).

    Andere delen onderhouden: regelmatig afsoppen of afvegen met een doek.

    Als je tijd en zin hebt: demonteren en dan goed schoon maken.

    Vooral de wieltjes, draaipunten en veren van de derailleurs weer smeren.

    Lagers plm. 1x per jaar demonteren en opnieuw vetten.

  • frits de best

    Ik haal elke keer als ik in het bos heb gereden mijn ketting eraf en leg hem in de wasbenzine, in een afgesloten tupperware bus. Deksel erop en even goed heen er weer schudden.

    Voorzichtig openmaken. Hierna klop ik de ketting goed uit tegen een houten plank. Daarna met de compressor goed droogblazen. Hierna leg ik de ketting op een plank en spuit deze in met een volsynthetische kettingspray. Even in laten trekken en klaar is kees.

    Dit doe ik zo al jaren ook met mijn ketting van de race-fiets.

    Fiets spuit ik af met een tuinslang en zeker niet met een hogedrukreiniger. Daarna weer alles met de compressor droogblazen.

    De wieltjes heb ik in een speciaal vet gezet, wat je met een tuinslang er niet vantussen kan spuiten.

    Als alles weer droog is, spuit ik alle bewegende delen in met een siliconenspray. Overtollige spray met een doekje weghalen. Let op dat er niets op de velgen komt. Deze anders even afdoen met wat wasbenzine.

    Zo blijft alles netjes en roest er geen boutje.

    Veel succes.

  • Rokel

    Jemig jullie spenderen zoveel tijd aan het schoonmaken dat ik liever elke keer een nieuwe ketting van een tientje erop zou zetten!

    Neem een teil sop, grote spons en nagelborsteltje. Ketting tussen spons en borsteltje draaien, eerst boven- en onderkant dan zijkanten, spoel vaak het borsteltje schoon en bij veel zand twee keer herhalen.

    Even droogwrijven met een doek en dan met de doek eronder inspuiten met kettingolie..

    Let erop dat een versleten ketting je tandwielen laat slijten, een zeer simpel kettingmetertje geeft aan of de ketting vervangen moet worden.

  • marek

    rot us op jonge poolski

  • Sjef Schellings

    Edo Schreef:

    ——————————————————-

    > Ergens hieronder zag ik tip over het soort te

    > gebruiken smeermiddel voor een ketting. Maar wat

    > is nou eigenlijk een goed middel om een ketting

    > schóón te maken??. De een zegt afwasmiddel, de

    > ander gebruikt gewoon water, maar wat is nou

    > eigenlijk de beste manier?. En hoe kun je het best

    > zaken als tandwielen, derailleur,

    > derailleurwieltjes, en andere bewegende delen

    > onderhouden??

    Schoonmaken: Cyclon Bionet bij goede wielerzaken te koop in literfles. Is oplosmiddelvrij en neutraliseert de smeermiddelen. Afvoer via riolering. Maak een flink natte plek in een poetsdoek en ga daarmee de ketting op de fiets langs. Ketting hoeft er echt niet af. Dit is zeer efficient en snel te doen. Want iedere 200 km is niet overdreven. Derailleur met doek schoonmaken en draaipunten elk half jaar met druppeltje olie smeren. Ketting smeren met een wax-product (zoals Pedro's, Airline en andere merken), is niet op aardolie basis, neemt heel weinig vuil op en zuinig in gebruik. 9v ketting gaat 3500 km mee. 8v 5000 en singlespeed in kettingkast wel 8000 km. Spuitbussen met siliconen en teflonspul: 90% spuit je ernaast, ten dele op banden en velgen. Lekker veilig! :-(

  • Bas

    Bijna elke fiesenmaker verkoop wel simson of cyclon kettingreiniger en shimano smeermiddel

    dit werkt heel goed

    hoe moet je smeren (zie link)https://www.youtube.com/watch?v=e-wVzh4XmA8&ab_channel=Pottweewielers

    groetjes

    bas

    _*bwander*_