Lek, lek, lek en nog eens lek

  • Jan

    Lek, lek, lek en nog eens lek. Vier keer achter elkaar lek? Nou, was 't maar waar… Inmiddels heb ik voor de zesde keer in korte tijd een lekke band. En hoewel ik van kansberekening weinig kaas heb gegeten, denk ik toch dat hier geen sprake kan zijn van toeval.

    Wat ik inmiddels al heb gedaan: 1) nieuwe bandenplakset gekocht (want twee keer leek het aan een niet goed hechtend plakkertje te liggen), 2) meerder keren buitenband onderzocht op achtergebleven stekelige voorwerpen 3) meerdere keren velg en velglint onderzocht op stekelige achterblijfsels (want lek zit steeds aan de velgzijde) 4) compleet nieuwe binnenband gekocht (want mijn theorie was: misschien is er een stukje glas in de binnenband geschoten).

    Niks helpt tot nu toe, het lek komt steeds terug, steeds op ongeveer dezelfde plek. Het lijkt te liggen aan (bramen op?) de velgnaad, maar daar voel je met de duim bijna niks van. En die velgnaad heeft er bovendien altijd gezeten en nooit eerder problemen veroorzaakt.

    Iemand nog ideeën wat te doen?

  • pieter

    Velgzijde: loszittende spaken. Kijk die eens goed na. De fiets “hangt” ahw aan de bovenste spaken, en de onderste kunnen als ze loszitten door het velglint in de band prikken. Het hoeft er maar één een beetje los te zitten en dan krijg je lekkages aan de velgzijde. remedie: alle spaken aandraaien.

  • tux

    Zitten de lekken over de hele band verspreid?

  • Jan

    Nee, de lekken zitten niet verspreid, het zit wel steeds zo ongeveer op dezelfde plaats, dus ik verdenk toch iets in de velg, vermoedelijk een braampje op de velgnaad of zo.

    Maar ik ben nog lang niet klaar met m'n probleem en ik krijg onderhand bijna de indruk dat De Allerhoogste mij keihard in het ootje aan het nemen is. Want wat wil het geval? Na consultatie van mijn wielrennende buurman en van het prikbord alhier dacht ik: kom, we proberen het plakken gewoon nog een keer. Van een loszittende spaak zoals hier gesuggereerd was geen sprake. Dus wilde ik, zoals de buurman had aangeraden, het velglint maar eens gaan vervangen door een katoenen exemplaar. Dus wiel eruit. Buitenband eraf. Hé, dat gaat moeilijk, die buitenband. Hoe kan dat nou? Verrek er zit nog lucht in de binnenband! Hij is maar voor 3/4 leeg! Allez, leeg laten lopen, binnenband eruit, oppompen en checken op gat door band in water te houden. Gat? Welk gat? Kortom geen lek te vinden…

    Een witz? Nah, kan bijna niet. Alleen verloofde en zoontje hebben toegang tot schuur. Verloofde doet zoiets niet en kan bovendien niet zo goed liegen en zoontje heeft nog niet een dermate goed ontwikkelde motoriek dat ie van zo'n MTB/autoventiel vlekkeloos 't dopje er op en af kan draaien. Kortom… raadselen, raadselen…

  • Tommy

    Zou ook een combinatie kunnen zijn van iets scherp in de buitenband, velgrand en lekkend ventiel ?

    Tommy

  • Koen

    Ben je al eens langs geweest bij je dealer waar je het bandje gekocht hebt?

    Hij kan waarschijnlijk wel even het ventiel bijdraaien, Binnen in het ventiel zit een luchtklepje dat kan loskomen bij een te hoge spanning.

    Dat kan het probleem zijn van het 3/4 leeglopen omdat daar een bepaalde druk voor nodig is.

    Is de band niet lek bij verbinding tussen band en ventiel? dat is ook moeilijk te vinden en valt meestal onder de garantie van de fabrikant.

    Suc6 met het mysterie

    Groeten koen

  • Martijn Achterop

    Nou, da's lekker!

    Ik kan je niet helpen, maar ik heb een beetje kansberekening op mijn fietsvakantie (http://www31.brinkster.com/fietstocht2003) en ik denk dat ik met een plakset en 2 nieuwe binnenbanden de eindstreep wel haal.

  • Erwin

    Volgens mij heb jij al een tijdje geen last van de allerhoogste want die heeft mij onlangs een weekje bezig gehouden met een soort zelfde tijdverdijf. Band plat, lek gevonden, piepklein gaatje, geplakt. Gecontrolleerd op lekkages en op scherpe dingen in buitenband, velg, niks. Binnenband terug, opgepompt. Volgende dag, Vrouw: Ben je nu nog bezig met die band? Ik: nee hoezo, ik heb alles toch opgeruimd? Vrouw: ja, maar dat had je dan beter niet kunnen doen want je band is nog plat. Weer eruit gehaald, lek zit op randje van de plakker. Waarschijnlijk mis geplakt?? Dit keer maar geen biertje erbij en een nieuw plakkertje erover heen, zeker weten goed. Na drogen band keihard opgepompt in het water gehouden en nog een uurtje laten liggen. Niks mis mee. Band weer terug geplaatst. Volgende dag, WEER leeg. Dit keer op het randje van de tweede plakker. Ik de velg heel grondig gecontroleerd en tegen beter weten ook de buitenband weer, maar die kan het niet zijn want die zet je er niet elke keer precies op dezelfde plek erop. Niks scherps te vinden. Tot ik een luchtbobbeltje dacht te voelen onder het eerste plakkertje. die verwijderd, blijkt het kleine gaatje een gapend gat geworden te zijn die dus een gangetje van luch van de ene naar de andere plakker maakt..