Hoe vastgeroest fietsstuur uit fietsframe halen?

  • 3Sjaak

    Ik heb een gewone fiets, oftewel model Hollandse tourfiets. Dus geen sportfiets of mountain-bike. Ik wil het stuur vervangen, maar dat zit vastgeroest in het fietsframe.

    Ik heb al kruipolie een etmaal laten intrekken.

    Ik heb de lange stuurbout eruit gehaald.

    Ik heb met een hamer bovenop het stuur geslagen

    Ik heb met beitel en hamer tegen de zijkant van de vertikale stuurstang geslagen.

    Maar het stuur zit nog steeds vast in het fietsframe. Weet iemand misschien nog een tip die ik kan proberen om mijn stuur uit het frame te krijgen?

  • pul

    he sjaak , ja die krengen kunnen goed vast zitten , wat je nog kunt proberen is het volgende , maak het gat van je stuurpen dicht (waterdicht) , zet je fiets op de kop (dus met stuur en zadel op de grond) , laat vervolgens ijskoud water dmv een slang ofzo in je stuur lopen , deze zal door de kou iets gaan krimpen , verhit dan op het zelfde moment je stuurhuis dmv een fohn of verfstripper of heet water , deze zal door de hitte uitzetten !

    en dat kan je net genoeg ruimte geven om je stuur los te wrikken , heb zelf ook eens met dit euvel te maken gehad , en heb hem op deze manier toch losgekregen !!

    succes

  • 3Sjaak

    bedankt, maar hoe krijg ik het water in mijn stuurpen nadat ik die waterdicht heb afgesloten??

  • guillaume

    Hoi,

    Probeer het eens op de volgende manier. Draai de pen die je eruit gehaald hebt er weer in zover als hij kon, maar niet vast..Draai hem dan een paar slagen los zodat de kop van de bout een stukje uitsteekt. Geef er dan met een hamer met een klampje hout eronder een flinke mep op. Als het goed is zakt de bout iets omlaag. Draai weer een klein stukje los en weer een mep. Zo moet hij los komen . De bout trekt nl. een soort knelbuis aan. Die zit nu vastgeroest. Door de klappen gaat deze schuiven. Maak ook de bovenste ring die je ziet zitten aan onderkant van de stuurstang een beetje los.

    W.

  • 3Sjaak

    Bedankt voor je advies.

  • pul

    he sjaak ,

    ik weet niet of je inmiddels je stuur er al uitgekregen hebt ,maar het gat dat je dicht moet maken is het gat in je stuur waar normaal je ``lange stuurbout`` inzit ,dan heb je ook nog je conisch geslepen borgmoer die je stuur vastzet in het stuurhuis, soms valt ie er aan de onderkant vanzelf uit (dus uit het gat wat zich bevind in het hart van je vork),maar dat ligt maar net aan de constructie van je vork ,is dit niet het geval ,dan kun je proberen het water er gewoon in te laten lopen en zal via het gat in de borgmoer(m 8) vanzelf in je stuur lopen !!

    en als laatste optie , zet weer je fiets op zen kop , en zorg dat je boven buis van je frame ondersteunt word , en ,als je in het bezit bent van een hak/boormachine , zoek een beitel met de zelfde diameter als je stuurpen ,of iets kleiner en probeer hem daar mee los te kloppen !!

    ja je moet toch een beetje invintief zijn , en de aangereikte iedeeen aanpassen aan jou situatie ,snap !!

  • 3Sjaak

    Bedankt. Hij is er uit.

  • Guillaume

    Hoi,

    Ik las dat je je stuur los had gekregen, op welke manier is het nu gelukt?

    Groets, G.

  • ruud

    ik heb een snelle oplossing:

    je maakt een spanband vast aan het fram en vervolgens aan je stuur een.

    trek ze goed aan soms komt het stuur dan al los..

    en zo niet kan je er nog met een goede dikke hamer op meppen.

    maar zonder hamer het je wel nog een recht stuur.

    gr. ruud

  • Dortha

    Heck yeah bay-bee keep them conmig!