wat is 28 inch???

  • deborah

    Hallo

    wie weet wat 28 inch is

    want volgens mij is het de lengte of zo iets

    maar ik wil dus weten of 28 inch niet te klein is want zelf ben ik ongeveer 1,61

    dus is die omafiets dan te klein of niet??

    gr deborah

  • pieter

    Een inch is een oud engelse maat, ook wel duim genoemd, en wel 25,4 mm. 28 inch betekent de diameter (doorsnee) van de wielen, ofwel ca 70 cm van de grond tot de “bovenkant” van het wiel. Dat is meteen de grootste maat die er op de markt is. 28 inch zal dus nooit te kleine wielen opleveren. Bij jouw lengte is een 28 inch beslist niet te klein, eerder juist aan de grote kant.

    Er zijn wel meerdere varianten van, waarbij de banden niet door elkaar bruikbaar zijn. De meeste omafietsen (maar niet allemaal) hebben banden van 28 x 1 1/2 inch, in mm is dat 40 x 635, maar er zijn er ook (wat goedkopere) met 28 x 1 5/8 x 1 3.8, ofwel 37 x 622 maat. Deze maat is heel gangbaar op de gewone weer en windfiets. Let daar wel op bij het vervangen van de banden.

    Die varianten komen door verschillende manieren om wielen op te meten, de mm (etrto) maat is wel een vaste waarde.

  • gerardgerard

    JaJa en die wielen maten zijn er dan ook tussen 700 en de 28 inch in alle maten, tussen de 700 en de 28 inch zit 1.12 centimeter verschil en de fabrikanten maken alle maten die er tussen in zitten met het gevolg dat de ene buiten band er zelfs met geweld er niet op monteren is en anderen buitenbanden of de anderen velgen kan men de buiten banden er op afstand er overheen werpen ! Dat is om de patenten te omzeilen ?

  • middeninhetleven@live.nl

    Beste,

    Ik denk dat het vrij klein is. Ongeveer is dat de maat van de doorsnee grote kinderfietsen

    Groeten,

  • Bart

    Misschien blond Deborah?

  • Biker Paul.

    28 inch is puur de wielmaat, met een 26 inch zou je ook goed geholpen zijn, kan makkelijk !

    Ik ben zelf 1,86 mtr. en rijd op een beach-cruiser en een ATB met 26 inch wielen (nee, niet tegelijk)

    Voor een kleiner iemand is de framemaat belangrijker dan de wielmaat !

  • Bas

    Anonymous

    28 inch is puur de wielmaat, met een 26 inch zou je ook goed geholpen zijn, kan makkelijk !

    Ik ben zelf 1,86 mtr. en rijd op een beach-cruiser en een ATB met 26 inch wielen (nee, niet tegelijk)

    Voor een kleiner iemand is de framemaat belangrijker dan de wielmaat !

    precies

    groetjes

    bas

    _*bwander*_