Goedenavond iedereen,

Ik zal me even voorstellen. Arjen, 45 jaar en ik fiets. Heb geen auto, dus doe (bijna) alles op de fiets. Ik heb dus een uitstekende fietsconditie. Ook naar mijn werk fiets ik. Enkele reis 15 km. Nu heb ik  de afgelopen jaren al een aantal fietsen versleten, maar de ultieme fiets heb ik nog niet gevonden.

Een opsomming: 

1. Gazelle herenfiets, 8 versnellingen was continu aan het tegenwindfietsen. Ook met wind in de rug. Viel af.

2. Trek X400, volgens de verkoper een uitstekende fiets voor wat ik zou willen, maar na een jaar ketting volledig versleten, alle tandwielen versleten en een jaar verder trapas krom.

3. Ligfiets. Challenge Hurricane. Lang voor gespaard, veel te intensief in onderhoud voor een 365 dagen fiets, maar wel lekker snel. Ketting meerdere keren kapot getrapt en deze ga ik binnenkort verkopen. (ja, treurig, ik weet het)

4. Toen maar op de bakfiets.nl bakfiets die we normaliter voor de boodschappen gebruiken. Op zich voldoet deze prima, maar ook bij intensief gebruik trap ik  de lagers kapot.  Mijn vrouw wil (terecht) liever niet dat ik al te vaak op haar koga naar mijn werk ga, (nadat ik er een paar maanden op had gefietst konden de lagers van de trapas vervangen worden en de ketting was gebroken) dus ga ik op zoek naar een andere fiets.

Voor de goede orde: Alle fietsen die hier boven staan, gaan en gingen bijzonder regelmatig bij de dealer langs voor groot onderhoud. Het is ons primaire vervoermiddel, dus moet het goed onderhouden worden. Ik fiets niet off-road. Alleen op wegen/fietspaden. 

Waar ben ik naar op zoek? Een fiets die ik bij 365 dagen gebruik niet kapot trap. Beslist geen trapondersteuning. Heb ik niet nodig. Een fiets die niet onder mijn kont vandaan roest. Forensen, gesloten kettingkast, ik houd van snel fietsen. Boodschappen worden er niet mee gedaan, maar wel eventueel een (korte) trektocht (i.v.m. kleine kinderen die nog niet zulke lange afstanden kunnen fietsen) 

In ieder geval denk ik  er aan geen derailleur meer te nemen (alhoewel de 8 versnellingen van bovenstaande gazelle ook geen feest was).

Ik weet het even niet meer. Dealer probeert me nu naar koga om te praten, maar ik ben gezien bovenstaande feiten een beetje huiverig, gezien de aanschafwaarde van zo'n ding.

Heeft iemand een hint voor mij? Ik rijd liever niet in een tank. Maar begin bang te worden dat dit voor mij de enige optie is.