Gazelle Playa

  • Alfred

    Ik ben momenteel op zoek naar een sportieve, snelle fiets die in ieder geval het uiterlijk van een mountainbike heeft, waar derhalve mee op onverharde paden gefietst kan worden, maar waar je ook zeer goed mee op de weg uit de voeten kan. Ik wil er ook gewoon mee door de stad kunnen fietsen. Ik heb me al vrij uitgebreid georiënteerd en de Gazelle Playa (crosshybride) lijkt me wel wat. Ik vraag me alleen af in hoeverre deze fiets geschikt is voor het terrein. Is iemand bekend met deze fiets (of evt. de Torrente, met de duurdere Deore groep van Shimano erop)? Of kan ik beter gaan voor een echte mountainbike (dus met verende voorvork en veel profiel op de banden, wat mij voor de weg niet echt handig lijkt)?

  • joost

    Je vraag is moeilijk te beantwoorden. Een hybride is een stadsfiets met een stoer uiterlijk. Voor in het terrein zijn deze fietsen niet echt geschikt. Als je af en toe licht terrein in wil kan het op zich wel. Ga je vaker dan heel af en toe lijkt het mij verstandiger om een echte mountainbike te nemen. Je moet de fiets dan wel wat aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan verlichting en een spatbord. Voor de verlichting kun je batterijverlichting nemen, spatborden zijn ook los te verkrijgen.

    De banden moet je veranderen in slicks. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan Fast Fred van Schwalbe. Geeft een lage rolweerstand en heeft voldoende relief om normaal terrein aan te kunnen. In het tijdschrift Fiets waren ze erg te spreken over deze band.

    Succes, Joost

  • marco

    Alfred

    check je mail

    gr Marco

  • guus

    Ik zag je bericht toevallig staan. Ik ben mij ook aan het orienteren voor een zogenaamde cross hybride zoals dat heet. Ik raad je af om een Playa te kopen. Het ziet er leuk uit maar deze is niet bestand tegen echt terrein rijden. Zoals de prijs aangeeft laat de kwaliteit te wensen over. Ik kan niet in jouw portomonnee kijken maar de Torrente is dan verreweg superieur. Je kan overwegen om geen geveerde variant te nemen! Vering kost ongeveer 12 % !!! van de voorwaardse energie bij het fietsen. Er zijn ook fietsen waarbij je de vering kan fixeren maar dan wordt het budget nog verder naar boven aangepast.

    Groeten,

    Guus