fietsslot

  • José

    Eergisteren is mijn fiets gestolen. De fiets stond op slot met een axa-slot en aan een paal vast met het zgn. SUPERslot van Abus, de Steel-O-Flex Granit 1000, met Abus' veiligheidsgarantie 10. Opengebroken dus. Eerst is de beschermlaag kapotgemaakt, daarna zijn de de 22mm gehard stalen cilinders uit elkaar gewrikt, waarna de 9mm gedraaide stelen kabel is doorgeknipt. Makkie toch.

    Wie kan mij helpen aan informatie over fietssloten die misschien toch nog lastiger kapot te krijgen zijn, zonder dat ze meer gaan kosten en wegen dan mijn a.s. nieuwe fiets.

  • Dick Schuurman

    Hallo Jose,

    In 1998 heeft de ANWB een test van 23 fietssloten gepubliceerd in “Fietsen '98”, haar jaarlijkse fietsblad. De test betrof ring-, kabel-, ketting- en beugelsloten.

    Van de ringsloten was van de 5 uit de test alleen de AXA SL 9 de beste met de beoordeling redelijk/goed (openen kost meer dan 5 minuten), maar de kraakbestendigheid van de bijbehorende kabel is slecht.

    Alle andere, ook de SL 7 werden als matig (te openen in 2-3 min.) beoordeeld.

    Bij de ringsloten werd (uiteraard) opgemerkt dat zonder een extra slot, waarmee de fiets aan de “vaste wereld” wordt vastgezet, waardeloos is. Achterwiel optillen en je wandelt er mee weg, of hup, in het busje of op de aanhanger.

    Kabelsloten werden ALLEMAAL, ook de Abus Steel-O-Flex Granit 1000, als SLECHT of matig beoordeeld. De genoemde Abus was overigens het enige kabelslot dat de beoordeling matig (open in 2-3 min.) kreeg: de beste van de slechten, dus.

    Alle kettingsloten hadden de beoordeling SLECHT. Drie van de geteste kettingsloten kostten in '98 maar liefst f 179,=, maar waren binnen 2 min. gekraakt!

    Tenslotte de beugelsloten. Van de 7 geteste modellen, toen in prijs varierend van f 60,= tot f 157,50 varieerde de beoordeling van slecht (gekraakt in 0-2 min.) tot zeer goed (kraakbestendigheid > 5 min.).

    Het enige beugelslot dat als zeer goed werd beoordeeld is de

    Abus Granit Classe (f 119,=)

    Dit slot is waarschijnlijk nog voor deze prijs verkrijgbaar, ik heb het in februari dit jaar voor dezelfde prijs gekocht.

    Het betreft een slot met een beugel die 13 mm dik is en een inwendige diameter heeft van 12 cm., een goed slothuis en van sterk materiaal met een keiharde kern.

    Het kan met een bijgeleverd “adapter” aan het frame bevestigd worden.

    En ja…. Hij is zwaar, maar niet zwaarder dan de Steel-O-Flex.

    Nog een tip: Als je je fiets met een beugelslot vastzet, breng het dan zo los mogelijk aan. Zorg dan dat er speling zit tussen frame en paal of hek, anders kan men (ander woord voor dief) door wrikken proberen het slot te forceren.

    Zet zo mogelijk ook een wiel mee vast, de kans op beschadiging is dan zeer groot wanneer men (heb je hem/haar weer!) probeert het slot te kraken. Dit maakt de fiets voor de dief minder interessant.

    Wat overigens ook erg goed schijnt te werken: Koop een fiets van een onbekend merk. Hiervoor schijnt het dievengilde minder interesse te hebben, omdat de heler natuurlijk liever een Koga, Gazelle of Batavus ziet komen dan een Bikkel (een wat????)

    Mijn vorige stalen ros heeft mij bijna 21 jaar trouw gediend, en was van een in Nederland onbekend merk.

    Bij de keuze van mijn februari j.l. aangeschafte nieuwe fiets heb ik dit in de keuze meegewogen. Er worden uitstekende fietsen gemaakt waar nog nauwelijks iemand van heeft gehoord en die vaak ook nog duidelijk lager geprijsd zijn bij dezelfde kwaliteit!

    Ik hoop dat je volgende fiets je tot in lengte van dagen (beter decennia!) mag dienen!

    Dick.

    P.S. Mogelijk kan de ANWB de test of het blad Fietsen '98 nog ophoesten. Postbus 93200, 2509 BA Den Haag.

  • Ike the Bike

    Hier nog wat info na het uitvoerige en nuttige antwoord van Dick :

    Ik heb ooit in weekblad ‘Vrij Nederland’ een interview gelezen met een zeer bekende en ervaren proffessional fietsendief uit Amsterdam.

    Uit zijn verhaal kwam naar voren dat er maar 1 soort slot niet door hem was open te krijgen en dat heb ik natuurlijk onthouden : het gaat om het Abus Discusslot met bijgeleverde Abus ketting.

    Je moet dus die combinatie kopen die in 1 verpakking aangeboden wordt en iets over de honderd gulden kost.

    Verder zou je misschien een Locomotief kunnen kopen : ik heb een tweedehands exemplaar gekocht maar ik heb begrepen dat het merk nog bestaat als sub-merk van Gazelle.

    Alleen de 65plussers onder ons kennen dit merk nog van vroeger en nu mag je het gerust een obscuur merk noemen dat toch goed van kwaliteit is vanwege die relatie met Gazelle. Misschien moet je eerst goed zoeken voor je een fietsenwinkel vindt die ze ( wel degelijk nieuw , dus ) verkoopt , en ach , misschien heb je inmiddels al lang een slot en/of een fiets gekocht……

    Doei,

    Ike

  • Ike the Bike

    Je wil kennelijk geen fietsslot dat je fiets in waarde overtreft (of andersom) , maar denk eens vanuit de fietsendief : zo'n situatie is voor hem/haar ook erg onaantrekkelijk !

    Eerst flink zagen en wrikken aan een duur en sterk slot om tenslotte alleen het goedkope gedeelte mee te kunnen nemen , namelijk een wrakke fiets ….

    Zels een fietsendief bezit enig economisch instinct en zal zich afvragen waarom juist aan zo'n combinatie tijd en kracht te verspillen….erg onbevredigend !

    Overigens kan je ook alle merkjes van je fiets afhalen , of hem een roestkleur/effect geven…..

    Zo, en nou heb ik er wel weer genoeg over gezegd.

    Groeten en laat nog eens weten hoe het verder is gegaan, arm kind !

  • Pieter

    Neem is een kijkje op Artsloten.nl

    Dit zijn uitsluitend goedgekeurde sloten.

    De fietsersbond geeft het advies voor 2 sloten, omdat junks meestal 1 specialiteit hebben.

    Ook de manier van op slot zetten speelt een belangrijke rol.

    Kortom kijk een keer op www.artsloten.nl

    of op de site van stichting ART