Stalen of aluminium frame voor racefiets?

  • Jan

    Ik ben van plan een nieuwe racefiets te kopen alleen weet ik nog niet precies wat voor een frame ik wil. Hebben jullie misschien ervaringen met stalen of aluminium frames? Gaan aluminium frames bijvoorbeeld eerder kapot? Of valt dit erg mee?

    Ik hoop snel een aantal antwoorden te krijgen.

    Groeten Jan.

  • joost

    aluminium is lichter, maar minder comfortabel dan staal. De tendens is ook dat vanwege de eigenschappen van staal de stalen frames weer steeds meer op de markt komen. Ik heb met beide ervaring en mijn laatste fiets is toch weer staal geworden. Meer comfort en de ranke belijning gaven de doorslag.

    En een goed stalen frame gaat een leven lang mee. En zijn er beschadigingen aan het frame, dan is het staal makkelijker te herstellen.

    Succes met je keuze

    Groetjes Joost

  • Bart Broex

    Misschien heb je al een fiets gekocht, anders kan ik je verwijzen naar het prikbord van wielrennen.startpagina.nl. Dit onderwerp (materiaal voor de fiets) komt er geregeld langs (ook in verband met het materiaal waar de verschillende ploegen op rijden) en er zijn zoveel materiaalfreaks daar dat je bijna gegarandeerd na 1 dag 10 antwoorden hebt. Veel links naar fietsproducenten is ook te vinden op www.fiets.nl (site van het tijdschrift).

    Wat voor fiets heb je nu, of koop je je eerste fiets?

    In dat geval is het misschien beter om bij een goede fietsenzaak langs te gaan (als het kan één die ook in eigen beheer racefietsen in elkaar zet, bv. Snel in Utrecht) Je hoeft natuurlijk niet een (duurdere) fiets uit eigen huis te kopen, maar voldoende kennis op dit gebied is dan zeker aanwezig. Zeker als het je eerste fiets is zul je eerst uit moeten vinden of je er graag mee door wil, dan kun je beter niet beginnen met een fiets te kopen met van alles het beste. Dit is een goede tijd om een fiets te kopen, veel modellen gaan goedkoper weg omdat er nieuwe series voor 2002 aankomen maar in kwaliteit scheelt het vrijwel niets. Misschien is er toevallig nu wel een occasion in goede staat te koop.

    Maar voor een (eerste) nieuwe fiets kun je het beste kijken naar fietsen rond 1500,–/2000,–, meer uitgeven kan maar levert niet extreem veel meer kwaliteit op tenzij je echt ruim boven de 5000 km per jaar uitkomt of veel in de bergen gaat fietsen waar je materiaal meer te verduren krijgt.

  • MiketheBike

    De verhalen over dat de aluframes kapot gaan, zijn broodje aap verhalen. De kwaliteit is tegenwoordig goed. Ik heb ervaring met een Cannondale, dit is zo stabiel en stjif, je voelt er veel in. Het heeft er ook mee te maken of je een korte of lange wielbasis hebt. Alu rijdt “harder” dwz je voelt meer dan op een carbon.Dit laatste heb ik ook nog steeds, meer comfortabel omdat carbon de eigenschappen heeft schokken op te nemen. Staal is een goede keuze al is er veel verschil. Je hebt de chromolybdeen buizen die zwaarder zijn dan de duurdere buizen, die zijn lichter, soepeler en qua treksterkte beter. Ik rijdt nu met een columbus Max buis. Door mijn gewicht genoodzaakt. Maar deze racefiets geeft geen krimp, terwijl mijn Giant carbon (Cadex) hier moeite mee had. Niet dat deze stuk ging, ik ben het liever voor aangezien de Cadex ook een lekker licht fietsje is. Het is een keuze die je zelf moet maken. Je kan het ook zo zien, veel lange afstandrijders rijden of op carbon of op staal (Foco, Airplain, Genius, Max-MiniMax, Deddaci enz.). De toppers in dat peleton rijden vaak met alu, omdat oversized buizen stijfer zijn, en dit meer rendement oplevert voor hen. Meet je niet met hen, want deze fietsen kosten boven de 7000 (of meer). Laat je goed voorlichten bij Snel, Lohman, Plieger of een andere bekende winkel. Hopelijk koop je dan geen verkeerde fiets.

    Suc6

    MiketheBike

  • Ryan

    Hoi,

    Ik heb veel op zowel staal als alu gefietst en mijn ervaring is dat de bouw van het frame (geeft het gevoel) meer uitmaakt dan het materiaal. De levensduur is allebei goed, ook voor een stalen frame geldt dat als ie niet goed gemaakt is dat ie breekt (hadden lemond frames onlangs last van). Ik vindt persoonlijk staal meer gevoel hebben dan aluminium, de mindere (theoretische) stijfheid heb ik zelfs in de alpen over honderden cols nooit gemist. Dan kan je beter fijne wielen hebben.

    Succes met je keuze verder,

    Ryan