ketting+tandwielen vervangen?

• Biker

Tijdens het fietsen maakt mijn ketting redelijk wat lawaai.

De ketting en de tandwielen worden na iedere rit schoongemaakt en met een kettingolie ingespoten.

Ondanks dat dus toch die herrie.

Ik heb het idee dat de ketting versleten is.

Hoe is dit met zekerheid te zeggen?

Verder hoorde ik dat het beter is om ook je tandwielgroep gelijk met de ketting te vervangen.

Wie heeft hier ervaring mee?

• MiketheBike

Het is veel beter je ketting te vervangen tesamen met je tandwielen.

En nog beter is het bijv. om bij plm 3000-3500 kilometer je ketting er af te halen, en een nieuwe te monteren en dit weer te herhalen met de vorige ketting zodat deze ook word opgereden. Blijf wel steeds je ketting schoonmaken en onderhouden met goede olie op silliconen of teflonbasis.

Als het echt gaat ratelen dan moet je nagaan of dit door de ketting komt of door je tandwielen en of je body van je achteras.

Het kan ook zijn dat je achternaaf heel erg droog loopt, laat dit door een vakman uit elkaar halen en goed smeren.

Suc6

MiketheBike

• de fietsendokter

ik heb op jouw bericht nog een ding toe te voegen indien je acht of nog zeven tandwieln hebt kies dan voor een originele shimano tandwielblok {nooit imitatie} en een sachs sedis sport ketting dit is een monsterachtige combinatie en monteer anders altijd een shimano ketting gazelle monteerde in het verleden veel k.m.c. kettingen waaronder o.a. de rustbuster mijn tip:vergeten erafhalen vervangen voor een van bovenstaande combinaties laat controleren of het achterpad wel 100% recht is houd ketting en tandwiel maar ook boven al de deraileurwieltjes goed schoon onderhoud als de combinatie nog nieuw is met siliconenspray en eenmaal ingelopen of bij zwaar gebruik {in de winter regen zand enz.} teflonspray.