hoi Maarten.
Ik sleutel wel vaker aan trommelremmen, ook die van Sachs. Helaas is het lastig om van Sachs bouwtekeningen los te krijgen. Een voortrommelrem is echter niet zo heel ingewikkeld. Aan de linkerkant, waar dus de rem zit, heb je een gekartelde ring waarmee je het lager kunt afstellen, onder een contramoer. Draai dat maar gewoon los, dan komt de rem uit de trommel. Er kan nog een ring tussen zitten. Maak de remtrommel schoon met wasbenzine, nu je hem toch uit elkaar hebt. Let op! de remvoering mag NOOIT vet worden!
Dan zie je vanzelf de conus van het lager zitten. Draai die ook los, beter gezegd er helemaal uit, en kijk goed of de conus op het raakvlak met de kogels niet is beschadigd. Als dat wel zo is: vervangen. Dan kun je het lager eruit halen, na het eventueel verwijderen van de stofring. Het nieuwe lager erin, met kogellagervet, stofring evt weer aanbrengen, conus eropschroevenen dan de evt ring en de remtrommel. De gekartelde ring over de conus heen en dan afstellen zodat er geen speling is, maar de boel lekker loopt. Vervolgens met de contramoer borgen. Vergeet niet na montage in de fiets het beugeltje aan de vork aan te brengen en stel de rem goed af.
Bij een achtertrommelrem heb je meestal te maken met een versnellingsnaaf, waarbij het binnenwerk van een Sachs na verwijdering van de linkerconus ahw uit de naaf valt. Een Sturmey Archer moet losgeschroefd worden.
Overigens zijn van Sturmey Archer de bouwtekeningen wel verkrijgbaar (geweest?)
De trommelremmen van deze concurrerende merken verschillen technisch niet zoveel. Uiteraard zijn onderdelen niet uitwisselbaar, behalve kabels.