Bouwtekening trommelrem

• Maarten

Hallo allemaal,

Ja hoor, ik ben lekker bezig mijn fiets (trommelrem) uit elkaar te schroeven, blijken er aan aantal kogellagertjes versleten te zijn. Ik naar de winkel, nieuwe gekocht, en toen begon het probleem. Ik krijg 'm niet meer in elkaar.

Weet iemand waar ik ergens (op internet) een soort van bouwtekening kan vinden, van een trommelrem (Sachs, van een Batavus Topper 1989)?

Alvast bedankt!

• pieter

hoi Maarten.

Ik sleutel wel vaker aan trommelremmen, ook die van Sachs. Helaas is het lastig om van Sachs bouwtekeningen los te krijgen. Een voortrommelrem is echter niet zo heel ingewikkeld. Aan de linkerkant, waar dus de rem zit, heb je een gekartelde ring waarmee je het lager kunt afstellen, onder een contramoer. Draai dat maar gewoon los, dan komt de rem uit de trommel. Er kan nog een ring tussen zitten. Maak de remtrommel schoon met wasbenzine, nu je hem toch uit elkaar hebt. Let op! de remvoering mag NOOIT vet worden!

Dan zie je vanzelf de conus van het lager zitten. Draai die ook los, beter gezegd er helemaal uit, en kijk goed of de conus op het raakvlak met de kogels niet is beschadigd. Als dat wel zo is: vervangen. Dan kun je het lager eruit halen, na het eventueel verwijderen van de stofring. Het nieuwe lager erin, met kogellagervet, stofring evt weer aanbrengen, conus eropschroevenen dan de evt ring en de remtrommel. De gekartelde ring over de conus heen en dan afstellen zodat er geen speling is, maar de boel lekker loopt. Vervolgens met de contramoer borgen. Vergeet niet na montage in de fiets het beugeltje aan de vork aan te brengen en stel de rem goed af.

Bij een achtertrommelrem heb je meestal te maken met een versnellingsnaaf, waarbij het binnenwerk van een Sachs na verwijdering van de linkerconus ahw uit de naaf valt. Een Sturmey Archer moet losgeschroefd worden.

Overigens zijn van Sturmey Archer de bouwtekeningen wel verkrijgbaar (geweest?)

De trommelremmen van deze concurrerende merken verschillen technisch niet zoveel. Uiteraard zijn onderdelen niet uitwisselbaar, behalve kabels.

• pieter

nogmaals trommelrem:

op de site www.sram.com kun je nog wel wat downloaden, of anders via het adres van de importeur aanvragen. SRAM is de nieuwe naam van Sachs naven.

• W G de Jonge

Hoe maak ik mijn achterse trom rem los??

• pieter

Een achtertrommelrem haal je eraf dooe het wiel uit de fiets te halen, de borgmoer aan de remkant los te draaien en dan kun je de rem eruit halen. Bij sommige modellen moet je de conus meenemen, losdraaien dus.

Laat liever de remsegmenten zitten; als je ze weghaalt is het heel lastig weer terugzetten omdat de veer dat moeilijk maakt. Remsegmenten mogen absoluut niet vet worden: niet met je vieze handen aan de remvoeringen zitten. Vet trekt in de voering een een vette rem remt nooit meer.

• wim tomassen

Ik ben op zoek naar een montage tekening van een trommelrem aan het voorwiel. Kan jij me helpen?

met dank

wim