ombouw 7 speed

• Jan

Hallo,

Ik wil mijn racefiets(Giant cadex) ombouwen naar een 8 of liefst een 9 speed

Er zit nu 2x7 op met een derrailieur van shimano exage 400EX en rsx shifters

Is het mogelijk met dezelfde shifters en derailleurs een 8 of 9 speed casette te monteren.?

Ik begrijp dat er dan een smallere ketting op moet.

Wat zijn de mogelijkheden, zonder dat het erg in de papieren gaat lopen.

Jan

• MiketheBike

Waarom zal je naar een 8 speed willlen, ga je klimmen in de Ardennen of in Frankrijk?

En inderdaad het kan in de papieren lopen, nieuwe shifters (want de “oude” ombouwen kan niet, iig Shimano niet).

Je moet een nieuwe cassette kopen, andere ketting. Ik zou of kijken voor een andere eventueel occasion kopen, of door blijven rijden met de set die je nu hebt.

En een 8 achter heb je eigenlijk niet nodig en bovendien zijn de smallere kettingen en cassette slijtage gevoeliger dan een 7 speed. Ik heb nog nooit een 7 speed ketting gebroken en die van een 9 speed wel (demo fiets). Was een testmodel wat toen nieuw uitkwam en die ik meekreeg om af te beulen (ik weeg ruim 95 kilo).

Dus….

Suc6

MiketheBike

• Jan

hallo Mike,

dank voor je antwoord. Je hebt iets meer bereik met 8 of 9.

Niet dat ik nu niet uitkom met 7, als ik naar de ardennen ga monteer ik een 39 voor.

gaat prima daar niet van

aangezien ik in dezelfde gewichtsklasse val denk ik dat het inderdaad beter is om

de fiets ooit eens in te ruilen.

Voor de rest ben ik prima tevreden met mijn cadex.

mvg,

Jan

• MiketheBike

Heb ik ook (cadex paars met alu vork) bevalt nog steeds goed, niet te ruig me omspringen dan blijft ie prima.

Heb nu wel speciaal een andere fiets gekocht vanwege het zwaardere gewicht, maar ik doe hem niet weg.

Ik heb nu een handgebouwd frame van Columbus Max, mij benieuwen hoe die ut houdt.

Later

MiketheBike

PS Mij zie je enkel met 2x8 rijden, niet meer en niet minder en hoogstens met een 39 voor en 28 achter.