sturmey assen

• kn_ijn

de achteras van mijn fiets is gebroken het is een sturmey as( schrijf ik dit goed????////)maar de fabriek is falliet en ik zit dus al drie maanden zonder fiets.is er een alternatief????/ de fabriek zou verplaatst zijn naar thailand en daar weer opgestart worden??

• Pieter

Hoi, Sturmey Archer assen zijn nog gewoon in de winkel te koop of te bestellen. En anders, bv bij het grofvuil, staan wel gesloopte fietsen of wielen waar zulke assen in zitten. In de meeste gevallen (niet altijd) zijn de assen wel te gebruiken. Let op! er zijn verschillende types in, die niet altijd door elkaar zijn te gebruiken. Het juiste type is te herkennen aan een aanduiding op de naaf die maand en jaartal van productie aangeeft.

• kn_ijn

hoi

bedankt voor de informatie , maar mijn fiets (een burgers van 3 jaar oud met drie versnellingen waarvan de as nu al voor de tweede keer gebroken is) staat bij de fietsenmaker en die vertelt mij nu al drie maanden dat deze assen nergens maar dan ook nergens in nederland te verkrijgen zijn . hij zou alle collega's en groothandels al gebeld hebben. hij wacht op een spoedzending (per vliegtuig) uit thailand

• Pieter

Nog een keertje:

Het verschijnsel asbreuk is mij bekend bij de “nieuwere” SA naven, helaas. Het komt vaak voor, zeker vergeleken met de oudere naaftypes. Die van voor ca 1986 zijn nog het best, hoewel die nog een doortrap mogelijkheid hadden bij foute afstelling. Daarna zijn ze diverse keren gewijzigd.

In sommige gevallen is het mogelijk een compleet “oud” binnenwerk in een nieuwere naaf te monteren. Dan zijn asbreuken minder aan de orde, en je komt ze meer tegen als slooponderdeel.

• kn_ijn

hoi

ik heb nu toch maar even verder ge informeerd bij de groothandel (of producent) van de fiets( stond gewoon in de gouden gids) en de desbetreffende asjes zijn inderdaad nog leverbaar. dus ik zal nu toch maar eens aan de fietsenmaker vragen hoe dat nu precies zit.

• kn_ijn

asje gevonden fiets gemaakt