bijzondere fietsenstalling voor X-fiX

  • Luc Meuwese

    Dag lezers,

    Sinds 1 november staat in de kelder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een bijzonder fietsenrek. De fietsen zijn voorzien van een X-fiX. De sturen van de fietsen worden een kwartslag gedraaid (met de X-fiX). De fietsen staan slechts 28 centimeter van elkaar. Plaatjes en meer op www.x-fix.nl.

    groet, Luc Meuwese

  • Ryan

    hmm jammer als je een headset hebt (die zitten toch op veel fietsen tegenwoordig), dan werkt het dus niet en moet je ineens twee plaatsen gaan in innemen… lijkt me geen besparing van ruimte. Verder wel een leuk idee maar alleen 20 jaar te laat!

    Ryan

  • Luc Meuwese

    Ryan,

    De X-fiX is gemaakt voor traditionele, bestaande fietsen (waar er meer dan 15 miljoen van zijn!) en nieuwe fietsen (op de meeste fietsen die nu nog in de etalage staan past de X-fiX). Een bijzondere kop hoeft geen bezwaar te zijn (soms is enig geknutsel nodig.

    Echter mijn stelling is deze: het is technisch mogelijk om ieder stuur van elke fiets ‘verdraaibaar’ te maken. Dat is handig op zeer veel momneten dat een fiets gestald wordt: publieke stalling, in fietsenkelders van organisaties, thuis in de gang of in schuurtjes. De X-fiX is dan wellicht niet geschikt voor de allermodernste fietsconstructies, het et idee “verdraaibare stuur” is een blijvend goed idee. En dus niet 20 jaar te laat; in tegendeel het moet de komende 20 jaar nog volledig tot wasdom komen. Over tien jaar is het verdraaibaar zijn van je stuur een normale eigenschap van een nieuwe fiets. Aan de afwerking (bij voorkeur geintegreerd in het stuur) moet nog gewerkt worden.

    Luc Meuwese

  • Ryan

    Luc,

    Tuurlijk is het voor bestaande fietsen misschien een goede uitvinding. Er zijn tegenwoordig echter veel mensen die ipv met de auto met fiets naar hun werk gaan. Onder deze mensen zijn veel fietsliefhebbers met veelal sportieve (race/mtb) fietsen. Ik durf er een lekker flesje wijn om te verwedden dat deze mensen geen verdraaibaar stuur willen en wel om twee redenen:

    1) elk mechaniekje extra in een fiets is een mechaniekje dat kapot kan gaan (fijn als je stuur verdraait als jij dat niet wil) en dat bovendien extra weegt (beetje lullig als je net titanium uitvalasjes hebt gekocht voor 500 piek)

    2) welke werkgever zit nou moeilijk te doen over 10 cm bergingsruimte extra voor een fiets, terwijl dat te verwaarlozen is ten opzichte van de ruimte die nodig zou zijn als iedereen met de auto zou komen???

    Reacties welkom natuurlijk

    Ryan

  • Michiel

    je hebt ganz right ryan, vooral die 2e stelling.

  • Luc Meuwese

    Dag Ryan,

    Sturen van fietsen zitten vaak in de weg. Dat merk je als je een fiets wil stallen in een openbare stalling, maar ook thuis in de gang of in een schuurtje. Wie zijn fiets tegen een muur zet krijgt te maken met beschadigingen aan fiets en muur. Kortom: het concept: verdraaibaar stuur is actueel. Technisch (we kunnen ook mensen op de maan zetten!) is het mogelijk om alle sturen van alle fiesten met een eenvoudige handeling verdraaibaar te maken. Ik heb daarom dit beeld: over 5 of 10 jaar is het heel gewoon (in eerste instantie zelfs een beetje chique) dat je fiets is uitgevoerd met een ingebouwde, mooi in het stuur geintegreerde truc om het stuur makkeleijk, veilig en snel te verdraaien. De ene fietser zal die mogelijkheid nooit gebruiken (er zijn veel mensen die zo'n een verstelbaar Gazelle-stuur hebben, maar zelden of nooit die mogelijkheid benutten). Andere fietsers zullen het stuur dagelijks verdraaien (mijn medebewoners en ik b.v., omdat in onze gang in huis vijf fietsen staan).

    Ten aanzien van deze redenering sluit ik natuurlijk uit: fietsen waarbij elke gram telt.

    Dat fietsen met verdraaid stuur gemakkelijk te stallen zijn zie je op de foto's van onze website (x-fix.nl). Ook geen gedonder met kabels van remmen en versnellingen. Op onze website zie je ook het door ons ontworpen en in prototype gemaakte fietskluis. Het volgende verhaal: de nieuwe NS-fietskluizen zijn 75 centimeter breed. Onze kluis is slechts 33 centimeter breed (drie kluizen in 1 meter!). Nogal een verschil en zoals je weet is er bij stations een groot ruimtegebrek. Je kunt je nu het volgende voorstellen. iemand die een kluis voor zijn fiets wil huren kan kiezen tussen een kluis van 75 centimeter (huurprijs 75 gulden per ….. ) of een kluis van 33 centimeter (huurprijs 33 gulden per …..). Opbrengst voor de stallingshouder is per cm-stallingsruimte gelijk. Echter veel meer mensen kunnen hun fiest in een kluis stallen. Eerlijk is erlijk: onze kluis betekent stuur draaien en er zijn open toegangen tot de fiets, dus klootzakjes kunnen b.v. je banden leeg laten lopen. Bij keuze kan echter iedereen kiezen en zijn of haar eigen afwegingen maken.

    Interessant, niet waar? Nu nog de NS overtuigen.

    groet,

    Luc