reisfiets

• patrik

Hoi ik ga deze zomer met de fiets op vakantie naar spanje,

nu is mijn vraag kan ik hiervoor het beste een echte trekfiets

kopen met fietstassen aan de fiets bevestigt of een aanhangwagen

gebruiken achter de fiets heeft er hier iemend ervaring mee.

Alvast bedankt.

Patrik.

• <b>Sander van den Berg</b>

Hoewel ik zelf geen ervaring heb met een aanhangwagens prefereer ik het gebruik van alleen fietstassen.

Waarom? Een aanhangwagen geeft extra weerstand en het lijkt me dat het rijgedrag van de combinatie meer wordt beïnvloed dan met alleen tassen. Nog een veel voorkomend probleem met aanhangwagens: je neemt al gauw teveel mee aangezien je zoveel ruimte hebt.

Ik heb zelf met 20 kg bagage gefietst in fietstassen. Ik denk dat je niet veel zwaarder moet gaan.

Sander van den Berg

fiets.startpagina.nl

• Pieter

er bestaan ook éénwielige aanhangertjes, die een stuk smaller zijn dan de tweewielige. Er kan ook minder op en ze zijn vrij duur. Je merkt nauwelijks dat ze achter je fiets hangen. Niet te zwaar laden dan worden ze instabiel.

• D. van der Wal

Je moet inderdaad gewoon voor de fietstassen gaan. Gewoon rechtdoor rijden met een karretje achter je fiets gaat waarschijnlijk prima, maar ik zou niet graag met een karretje achter m´n fiets van een berg afdenderen. Het klinkt raar, maar wanneer je je tassen op de juiste manier pakt wordt je fiets er stabieler door. Het kan zijn dat er mensen zijn die andere ervaringen met een karretje hebben, maar ik heb op mijn reis weinig vakantiefietsers met een karretje gezien.

P.s. Denk er ook aan dat je weleens verkeerd rijdt op een onverharde smalle weg. Met alleen een fiets keer je dan een stuk makkelijker

• Chris De Backer

een fietskar heb ik ook overwogen maar ze zijn ook niet zo goedkoop ze schijnen te wiebelen (waarschijnlijk niet allemaal) en je sleept een hoop gewicht mee

probleem is ook als je met de trein of het vliegtuig gaat moet die kar ook mee

hou er rekening mee dat je reserve onderdelen nodig hebt voor je fietskar (binnen- en eventueel buitenband, spaken) en die zijn onderweg zeker niet te vinden voor die kleine wielen stel je voor dat je op een grindweg fiets met zo'n kar nee…ga voor tassen ik zelf sleur zo een hoop mee en al ben ik geen klimmer ik had geen probleem op een bosweg van 18% met heel veel bagage geloof me (bij 23% werd het afstappen) doe dat maar eens met een fietskar