pedalen vervangen

• joost

Ik heb een race en een mountainbike. Nou heb ik op de racefiets spd-pedalen zitten en wil deze gedurende het winterseizoen overzetten op mijn mountainbike. Ik krijg ze echter met geen mogelijkheid los.

Hoe kan ik die klus het best aanpakken. Ik kan wel naar de fietsenmaker gaan, maar wil het zelf kunnen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Joost

• MiketheBike

Met een “pedaalsleutel” krijg je die makkelijk los,je rechterpedaal naar links draaien. Je linkerpedaal naar rechts los draaien, dit ivm contratapdraad vanwege loslopen van je pedaal als je gewoon schroefdraad neemt.

Je kan het ook even aan je fietsenmaker vragen of je zijn sleutel even mag lenen, vaak mag dat wel.

Pedaalsleutel is een platte bahco, en kost plm 20-25 gulden.

MiketheBike

• mudbiker

ik raad je aan om voor 45 euro nog een setje pedalen te kopen voor op de atb.

ik heb eerst ook elke keer mijn look pedalen verwisseld met resultaat dat ze nu muurvast op mijn racefiets zitten,ik denk dat het schroefdraad hier niet tegen bestand is.ik heb nu shimano op de atb en look op de race,twee paar schoenen moet je toch hebben want met de race schoenen op de atb is ook niet zo handig

o ja mick waneer gaan we eens fietsen, zondag ? mail me op lwe@apennootje.nl

• andries

hallo joost een tip probeer heel voorzichtig de crank van de fiets wat warm te stoken,zet dan de fiets tegen de muur en zet de pedaalsleutel erop enmet de sleutel wijzend naar het achterwiel en zet dan kracht,pas wel erg goed op dat als hij losgaat dat hij niet zonder al teveel kracht losdraait anders kost je dit je schroefdraad.als je nieuwe pedalen monteert smeer dan goed het schroefdraad van het pedaal en in de crank in met zuurvrije vaseline.gebruik niet zomaar vetten deze kunnen namelijk tussen jouw alu-crank en pedaal een innige liefdesrelatie tot stand brengen zonder dat je jouw pedaal ooit weer loskrijgt.

gaat de crank wel los maar gaat dit zeer zwaar laat hem dan 1of twee wikkelingen uit de crank en spuit er kruipolie bij,herhaal dit om de paar uur en laat dit een dag inwerken.probeer dan hem even weer terug te draaien {vast}en dan weer los en het liefst ook weer verwarmen.{kijk wel uit dat de boel niet in de fik vliegt!} moet lukken!!

de fietsendokter.

• MiketheBike

Ik heb de ideale oplossing voor atb en racefietsgebruik, ik heb een setje pedalen waarmee je op de atb kunt fietsen en tegelijkertijd je racefietsschoenen. Het betreft een set pedalen van Look met een vlakke onderkant cq grip. Hier kun je inklikken met zowel atbcleat van look en de traditionele look plaatje. Kosten van het pedaal destijds 600 gulden. Je kan ze overnemen voor 75.

Laat even wat van je horen.

MiketheBike

• joost

bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga een nieuw setje pedalen kopen