Aan Mikethebike.

• michel

Hallo Mike, ik bezoek regelmatig de diverse prikborden die betrekking hebben op fietsen.

Nu ik dan ook regelmatig jouw naam en berichten lees,ben ik erg nieuwsgierig geworden naar jouw fiets-achtergrond.

Ik ben zelf al van kinds af aan opgegroeid met fietsen,en heb eingelijk verder nooit meer iets anders gedaan,ik fiets zelf, werk in de tweewielerbranche,en heb ook tot groot ongenoegen van mijn vrouw het halve huis inclusief de slaapkamer omgetoverd tot fietstempel.

Omdat jij een zeer grote technische en algemene productkennis hebt, was ik bijzonder benieuwd welke rol de fiets en het fietsen in jouw leven speelt.

P.S ik las op de toerfietspagina bij een stuk dat je had geschreven over lichtgewicht materialen dat je berylium noemde.

Nu probeer ik zelf altijd zoveel mogelijk titanium delen op mijn fiet te monteren.

Maar in de duitse bike workshop stond inderdaad voor een jaar of 4 terug een berilium frame,maar het licht mij bij dat dit frame de prijs berijkte van een leuke middenklasser auto,en het materiaal scheen giftig te zijn.

Dat dit frame zo duur was lag er misschien aan dat er maar een enkel paar van gemaakt is,maar weet jij ook of dit materiaal inderdaad giftig is???

En als het er is weet jij misschien waar ik dit kan krijgen?

Ik zou het erg bijzonder vinden om van dit materiaal iets op mijn fiets te hebben.

groetjes michel.

• MiketheBike

Hallo Michel,

Leuk dat je in mijn achtergrond bent geinteresseerd, maar net als jij opgegroeid met fietsen. Vanaf mijn 15e wezen kanoën met leuke resultaten, en voor mijn herstel na een blessure ben ik gaan fietsen. Ik moest en wilde bezig blijven met mijn conditie op peil te houden. Echter op dit moment is het heel bizar, maar dat terzijde.

Maar sinds 1990 door het fiets-virus gegrepen en je komt er niet meer vanaf.

Inderdaad heb ik het enige tijd geleden over het materiaal berilium gehad. Univega maakte dit frame onder de naam Univega Boralyn, het was een experimenteel frame waar we weing van hebben vernomen voor de rest.

Terwijl het een prima alternatief frame voor titanium is.

Het is slijtvast, sterk en stijf.

Maar het is inderdaad op zich een giftig metaal. Als je het slijpsel ervan in je longen krijgt, ben je flink de klos.

Het is een bijzonder metaal, en ik heb inmiddels een aantal visjes allaround the world uitgegooid voor foto's en informatie hieromtrent.

Als ik wat krijg dan maak ik dit bekend op het forum hier en op de mtb pagina.nl

Hieronder staat nog wat extra info over Berylium.

PS Ik werk niet meer in de fietsenbusiness, maar het is een uit de hand gelopen hobby. Ik heb inmiddels een aardige schuur vol met spullen en fietsen. (1 Fully Cannondale, 1 Hybride Cannondale, 1 Giant Carbon Cadex Campagnolo, 1 Koga Full Pro (Max frame) Campagnolo, en in de planning een lichte hardtail mtb.

Uit welke buurt kom je? Misschien een keertje samen biken? Zoals ik middels ook al doe met een andere prikborder.

Ik hoor van je.

Grt

MiketheBike

Check ook eens allexperts.com bij bicycling (naam Michael) staat in aantal questions het hoogst (en dat voor een non-native speaker) :-)

Description

Steel-gray light strong brittle toxic metallic element used chiefly as a hardening agent in alloys.

History

Discovered as the oxide by Vauquelin in beryl and in emeralds (France, 1798). The metal was isolated in 1828 by Wohler and by Bussy independently.

• michel

Hallo mike,allereerst bedankt voor je reactie.

Ik woon in roden,dit is op de grens waar groningen,friesland en drenthe samenkomen.

In deze omgeving zit ik dicht bij gieten en zuidlaren hier zijn oneindig grote natuurgebieden,perfect voor de a.t.b. dus.

Wat ik zelf nog wel eens doe is de auto pakken richting belgie en limburg om dan daar in de heuvels of de ardennen te gaan fietsen.

Ik zou erg benieuwd zijn als je inderdaad reactie zou krijgen op je oproep over berilium producten,dit is natuurlijk wel iets waarmee je je echt kunt onderscheiden van de grote gros,maarja de prijs he.

Zelf heb ik ook op zeer veel fietsen gereden,maar toch een van mijn fijnste fietsen was toch mijn klein attitude alleen het trapas gedeelte was erg slecht.

Nu rijd ik gewoon op een cannondale,en monteer daar alles op wat mijn werkgever nog overjarig in de kast heeft liggen,niet helemaal up todate maar wel lekker voordelig.

Hoop als je nog ergens voor weinig,leuke exotische materialen of fietsen weet van je te horen,omgekeerd net zo natuurlijk.

Groetjes michel

• michel

Hallo mike,allereerst bedankt voor je reactie.

Ik woon in roden,dit is op de grens waar groningen,friesland en drenthe samenkomen.

In deze omgeving zit ik dicht bij gieten en zuidlaren hier zijn oneindig grote natuurgebieden,perfect voor de a.t.b. dus.

Wat ik zelf nog wel eens doe is de auto pakken richting belgie en limburg om dan daar in de heuvels of de ardennen te gaan fietsen.

Ik zou erg benieuwd zijn als je inderdaad reactie zou krijgen op je oproep over berilium producten,dit is natuurlijk wel iets waarmee je je echt kunt onderscheiden van de grote gros,maarja de prijs he.

Zelf heb ik ook op zeer veel fietsen gereden,maar toch een van mijn fijnste fietsen was toch mijn klein attitude alleen het trapas gedeelte was erg slecht.

Nu rijd ik gewoon op een cannondale,en monteer daar alles op wat mijn werkgever nog overjarig in de kast heeft liggen,niet helemaal up todate maar wel lekker voordelig.

Hoop als je nog ergens voor weinig,leuke exotische materialen of fietsen weet van je te horen,omgekeerd net zo natuurlijk.

Groetjes michel

• mudbiker

ja mike ,warneer gaan we weer eens een stukkie in het bos fietsen????

• MiketheBike

Hé,

Wanneer? morgen (lees zaterdag) of houden we het op zondag!! Of ik bel je straks of misschien bel je mij wel eerder.

We gaan in ieder geval dit weekend weer is wat doen he.

Zijn we verplicht, min of meer. lol

See ya snel?

MiketheBike