stuurpen

• pollemans

Hallo,

Weet iemand wat de invloed van de stuurpen op het rij- en stuurgedrag is?

Ik heb namelijk een (vakantie)fiets die me prima bevalt (Giant trooper, weet niet precies uit welk jaar maar waarschijnlijk al meer dan 10 jaar oud), alleen is de zit wel erg veel naar voren. Ik had zelf bedacht dat ik dan maar een kortere stuurpen moet monteren.

Is dit een goede oplossing of kan dit niet omdat bijvoorbeeld bij een bepaald type frame een bepaald type stuurpen hoort? Of een andere reden dat het niet goed kan?

Mvg,

Pollemans

• MiketheBike

Om je zit te veranderen kun je inderdaad je stuurpen inkorten dmv aanschaf van een kortere.

Let er op dat als je een bepaald merk stuur ook een bijbehorende stuurpen hoort.

Dit in verband met de diameter van bepaalde merken. Cinelli combineerde voorheen niet met ITM of 3TTT.

Heb je bijvoorbeeld ook al getracht om je zadel naar achteren proberen te verplaatsen.

Ga in ieder geval niet te ver naar achteren zitten daar je fiets daar onstabiel van wordt.

Als je een stabiele fiets wilt hebben dan moet je proberen druk te houden op je voorvork en voorwiel.

Ga naar een speciaalzaak in de buurt en vraag daar om info over je fietshouding.

Op een Trooper moet je redelijk voorover gebogen kunnen zitten, maar niet even diep als een renner. Probeer een tussenhouding te vinden tussen souplesse en kracht. Als je bovenlichaam plm in 45 graden maakt tegenover je bovenbuis zit je redelijk prettig op je fiets (denk ik).

Suc6

MiketheBike

• michel

Gewoon een verstelbaar stuurpennetje monteren,kan zijn dat je de kabels moet vervangen.

kun je elke positie kiezen die je wilt.

Tegenwoordig al standaard op elke toer/sportfiets.