Is dit een goede fiets?

• Pieter

L.S.

Ik ben op zoek naar een stevige fiets met minstens 3 versnellingen, liever meer.

Deze fiets moet wel tegen een stootje kunnen omdat hij in de stad voor soms wat wilde ritjes gebruikt wordt (dat krijg je met een brandweerman die op de fiets uitrukt naar de kazerne :-)) ).

Nu zag ik een advertentie waarin een zogenaamde mountainbike werd aangeprijst voor een wel erg laag bedrag (gaat om een officieel erkende winkel!, geen oplichterij).

Hieronder staat de beschrijving:

mountainbike

?Camelion Colorado?. Met stalen frame. Voorzien van: -21 versnellingen Shimano TY-18; -26 inch aluminium velgen; -Verende voor- en achter vork; -Promax v-brakes; -Quick release zadelpen. 5 jaar garantie op frame en vork.

135.- (160.65 incl.)

Kunnen jullie mij wellicht vertellen of er, en zo ja welke, inferieure onderdelen opzitten?

Tevens houd ik mij van harte aanbevolen voor tips mbt tot fietsen die aan mijn bovengenoemde wensen voldoen……

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden,

Pieter

• mudbiker

niet kopen is zonde van je geld,een beetje mtb begint toch wel bij 750 euro

• Bert

Pieter,

Wat voor soort fiets wil je eigenlijk.

Wil je een stadsfiets of een ATB fiets.

Voor een Stadsfiets zou ik een bekend merk nemen vanaf ongeveer 600 Euro, dan heb je een redelijke kwaliteits/prijsverhouding en met een dichte naaf en ketting systeem. Voor een naaf zou ik min. een 7 versnellings naaf van bijv. Sachs nemen.

Bij een ATB is natuurlijk alles open, dus voor dagelijks gebruik en vooral in de winter veel onderhoud. Vanaf ongeveer 600 Euro heb je een redelijke betrouwbare fiets. Wel zou ik dan kiezen voor shimano onderdelen. En voor het draaiende gedeelte, zoals naven, trapas en balhoofd zou ik extra aandacht besteden.

De keus is aan jou.

Maar de prijs waar jij een ATB voor kunt kopen, daar heb ik geen vertrouwen in.

Groetjes, Bert

• Michel the mechanic

Kies je voor een atb en ga je deze fiets veelvuldig gebruiken,kies dan een fiets die tenminste is afgemonteerd met een COMPLETE deore groep.

• pieter

hoi naamgenoot,

Een Camelion komt volgens mij uit Belgie als B-product van MGI. Ik vind de originele MGI al geen topfiets. Zelf repareer ik nogal wat fietsen en zulke Belgische fietsen heb ik opvallend veel te repareren, vaak met hele essentiele storingen, zoals het loszitten van spaken en trapassen, en het erafvallen van onderdelen. Ik vind ze weinig solide in elkaar zitten en raad zo een fiets af. Koop liever een tweedehands 3 versnellingen fiets van een bekend NL merk voor hetzelfde geld, dan koop je wat fatsoenlijks wat niet continu stuk gaat. In de stad vind ik een 3 versnellingsnaaf prettiger dan een derailleur.

• Pieter

Dank voor jullie adviezen. Deze fiets ga ik niet kopen :-)

Wat het wel wordt, weet ik nog niet, maar in ieder geval moet het een degelijke fiets met minstens 7 versnellingen worden waar niet te veel onderhoud aan zit. Ik heb dan ook begrepen dat ik geen ATB oid moet nemen omdat daar meer onderhoud aan vast zit (alles is open en bloot).

Hartelijk dank!!

Pieter

PS die bikkelbikes lijken mij inderdaad wel leuk!)

• pieter

hoi naamgenoot, nogmaals

Juist conclusie: niet kopen.

Er zij hele goede 7 versnellingsnaven te koop, vooral de Shimano Nexus heeft een goede naam en faam, hoewel de SRAM het ook goed doet. Ze worden veel gemonteerd in Nederlandse merkfietsen, maar soms ook in de wat mindere karretjes. Ze hebben heel weinig onderhoud nodig en kunnen achter een kettingkast weggestopt zitten. Ze kosten wel een paar euro's. Tweedehands zul je ze niet veel tegenkomen. Neem geen exemplaar met een Sturmey Archer 7 versnellingsnaaf, wegens veel storingen. Die zijn gelukkig ook heel zeldzaam. SA is er mede aan failliet gegaan.

• ben

als je een stevige fiets zoekt is dat de verkeerde, maw, het is een wrak. hema halfords of v&d fietsen zijn niet afgemonteerd dus die vallen ook snel uit elkaar. koop gewoon een fiets met dichte kettingkast bij een profile organisatie, altra basic ofzo die zijn goedkoop en gaan toch wel een tijdje mee

• Frank

Bikkelbikes komen uit het zuiden des lands. Zelf rij ik een Bikkel A2, en als je ergens tevreden over kan zijn, dan is het over deze fietsen. Ze kosten niet overdreven duur, maar je krijgt er wel waar voor je geld!