Fietsen over oud spoor

• Verhaar

Hoi,

vorig jaar ben ik op vakantie geweest naar Bourgondie en daar was van een oude spoor lijn een fietspad gemaakt. Vanaf die lijn zijn weer bewijzerde routes uitgezet. Nou vraag ik mij af of er mee van dit soort oude spoorlijnen tot fietspad zijn omgebouwd. En zo ja, waar ik daar info over kan vinden. (Ik zoek me momenteel suf op het net, maar kan niets vinden)

Patrick

• Harrie

Volgens mij in Skandinavie. Noorwegen ?

Ever ter verduidelijking: gaat het over fietsen op een normale fiets over/langs een spoorlijn of op een aangepaste fiets over de rails ? Het laatste is volgens mij in N het geval.

• jan

in de volkskrant stond een week of 5 geleden eenverhaal van iemand die in spanje over een tot fietspad omgebouwde spoorlijn fietste. Inclusief stikdonkere tunnels etc.

Dat was in oost spanje. Iets ter hoogte van het midden van spanje. Nadere namen ect weet ik niet meer.

• Verhaar

Het gaat om normale fietsen. Dus het sporr is verwijderd en vervangen door asfalt.

Patrick

• Fietsen Eén Twee Drie

Onze route ‘Laagland rond Bilthoven’ gaat voor een deel over het voormalige goederenspoorlijntje tussen Bilthoven en Zeist, dat in de jaren zestig is opgeheven.

Zie: www.fietsen.123.nl

• Chris De Backer

heb ik in Noorwegen ook eens gedaan maar dat was eigenlijk niet de bedoeling dat ik daar de spoorwegbedding nog bleef volgen ‘t was wel spannend en uiteindelijk kwam ik ook uit waar ik moets zijn, na 2 km pikdonkere tunnel en enkele km’s door een klein bos dat op de spoorbedding was gaan groeien. 't was niet de bedoeling maar wel avontuurlijk en spannend. misschien ook een beetje dom maar ik heb dingen gezien die je normaal niet ziet het was een ervaring appart.

• Paul van Weenen

In de Volkskrant heeft recent op zaterdag in de reisbijlage (Traject) een serie gestaan over voormalige spoorlijnen in Nederland waar nu gewandeld of gefietst kan worden (bijv. Den Bosch-Waalwijk en Tilburg-Alphen).

Ik heb zelf afgelopen zomer in de omgeving van Bordeaux gefietst. Daar zijjn verschillende spoorlijnen omgezet in fietspaden (Bordeaux-Lacanau Ocean, verder zuidelijk langs de kust langs het Lac d'Arcachon en van Bordeaux landinwaarts naar Créon). Via internet heb ik vorig jaar gratis van de VVV van Bordeaux een kaart toegestuurd gekregen met alle fietspaden en voor autoverkeer afgesloten wegen in de wijde omgeving van Bordeaux. Uitgebreid netwerk, zeer geschikt om rustig en veilig met kinderen te kunnen fietsen!

• Jos Kemme

Hoi,

Omgebouwde spoor- en tramlijnen te over. Ze vinden doe je door veel lezen en snuffelen in kaarten en boeken. Soms korte stukjes in Fiets, de Wereldfietser, Op Pad enz. Maar ook op Internet.

Wellicht wat ver weg, maar een van de mooiste die wijzelf fietsten in Nieuw Zeeland: The Otago Railroad Trail. We fietsten hem eind '99. Ondergrond is grof gravel. Spectaculair landschap, ravijnen, mysterieuze rotsformaties, eindeloze vergezichten, schitterende natuur. En je bent 2 of 3 dagen ( ongeveer 200 km) echt “alleen” op de wereld.

Prince Edward Island(Canada, links boven Nova Scotia) heeft inmiddels al zijn spoorlijnen omgebouwd tot fietspaden, over het hele eiland van west naar oost en van noord naar zuid. Licht golvend landschap, pastoraal, weiladen, bossen en oceaan (onwaarschijnlijk warm water voor dit gebied, 22 graden). Hier waren we het afgelopen jaar, heel relaxed.

Groeten Jos.Verhaar schreef:

>

> Hoi,

>

> vorig jaar ben ik op vakantie geweest naar Bourgondie en daar

> was van een oude spoor lijn een fietspad gemaakt. Vanaf die

> lijn zijn weer bewijzerde routes uitgezet. Nou vraag ik mij

> af of er mee van dit soort oude spoorlijnen tot fietspad zijn

> omgebouwd. En zo ja, waar ik daar info over kan vinden. (Ik

> zoek me momenteel suf op het net, maar kan niets vinden)

>

> Patrick