Fietsvakantie Engeland

• Bas

Mijn naam is Bas en ik ga deze zomer met een groepje fietsen in Engeland, eerst naar Duinkerken/Calais dan oversteken en dan langs de kust, verder richting Stonehenge. Eventueel naar Wales, de Cottswolds en de Whitehorse hills en dan met ruime boog om London heen en naar Harwich om aldaar de boot terug te nemen! Wie voelt er voor om deze zomer mee te gaan? Lekker door fietsen, kamperen, engelse pubs en vooral veel genieten!!

Ik dacht aan 70 to 110 km afhankelijk per dag afhankelijk van weer en terrein.

Verder het tentje achterop en langs campings en dergelijke, redelijk primitief. Waarschijnlijk vertrekken we medio juli en het liefst ga ik 3 weken.

Voel je er wat voor dan hoor ik het graag.

groetjes Bas

• pieter

Hoi Bas. Goed idee, Engeland. Campings zijn er in het zuiden volop. Hou er rekening mee dat de meeste campings zijn gericht op caravans, en sommige zelfs geen tenten toelaten, ter bescherming van de geliefde grasmat. Let op: ten Noordoosten van Londen zijn campings dun gezaaid, dan moet je al gauw een eindje Londen in, (bv Lee Valley) en dat was niet je bedoeling. Veel campings zijn alleen voor leden van caravanclubs. In het hele graafschap Hertfordshire zou ik geen tent camping weten. Daar heb ik afgelopen zomer mijn neus gestoten bij twee clubcampings. Daar kon ik dan op met een flinke toeslag op de toch al niet geringe prijs.

In de omgeving van Harwich lukt het wel, vooral dicht bij de kust. Hoe het Noordwest van Londen is weet ik niet.

Hou er ook rekening mee dat fietsen in Engeland minder gebruikelijk is, en voorzieningen weinig aanwezig, en ook matig in onderhoud zijn. Engelsen fietsen hooguit in het weekend, als tijdverdrijf. Woonwerkfietsen is vrijwel onbekend. Middelbare scholieren gaan met de bus. Fietspaden, als ze er zijn, worden vaak gedegradeerd tot parkeerplaats. Veel doorgaande 2 baanswegen zijn net te smal om fatsoenlijk inhalen mogelijk te maken. Dan moeten auto's achter je blijven zitten en dat doen ze niet zo graag, en sommigen (niet allemaal) laten je dat toeterend en soms vloekend weten ook. De engelse hoffelijkheid is op de weg niet zo groot meer.

Let op dat pubs NIEMAND onder de 18 binnenlaten. Zorg voor een gevulde knip, want Engeland is vrij duur.

• Bas

Hallo Pieter!

Dank je wel voor je advies! Vooral over het feit dat je boven London weinig/geen campings hebt is erg nuttig. Ook het feit dat er campings zijn die je weigeren is wel handig om van tevoren te weten. Ik weet ook dat wild kamperen niet verboden is…. geen voorzieningen maar het kan wel als het echt niet anders kan.

Stefan die ook meegaat heeft al eerder in Engeland gefietst, dus daar kan ik gelukkig ook op steunen. En zelf heb ik vanuit Southend on Sea wel eens wat gefietst omdat een oom daar woont. Wat verkeersgedrag ben ik dus wel wat gewend. Het heeft mij in ieder geval geleerd dat ik nog liever een ruiterpad neem dan een drukke asfaltweg!

Trwouens in London zelf zijn we al vaker geweest dus als het even kan komen we niet in de buurt!

We zoeken nog mensen, misschien lijkt het je wat om mee te gaan. Als het aan mij ligt en we hebben tijd trekken echt een stukje Whales in, en de Cottswolds (bij Bristol) schijnen ook erg mooi te zijn! Of weet je andere fietsfanaten?

In ieder geval bedankt!

Groetjes, Bas