Wat Mudbiker hieronder vertelt klopt.
Maar ik wil hier even een aanvulling op maken.
De huidige mode is om een kinderfietsje te berijden, in vaktermen heet dit een sloping bovenbuis. Giant is de ontwikkelaar hiervan en is bekend met de OCR en TCT modellen.
Een te groot frame zit niet lekker, te lang, te hoog, kortom niet goed.
Een te klein frame is min of meer hetzelfde, de balans is dan zoek.
Kortom een goede maatvoering is belangrijk ( 1 a 1.5 cm is niet erg).
Maar de maat wordt ook bepaald door je lichaamslengte van je onder en bovenlichaam.
Mudbiker is een grote jongen, stevig gebouwd en in de juist proporties geschapen.
Maar ik bijvoorbeeld ben 1.88 lang, met een iets langer bovenlichaam.
Dus moet ik geen kort gebouwde fiets als bijvoorbeeld een Italiaanse fiets nemen, want dat zit niet lekker.
Te kort of te lang is beide schadelijk voor je gezondheid mbt rugklachten.
Laat je goed voor (niet op)lichten bij een speciaalzaak zoals Plieger in Meerkerk, hij heeft een van de grootste keuzes in tweedehands fietsen.
Bel ze eerst even of ze genoeg hebben staan, want dit veranderd vaak en snel.
Ten tweede realiseer je je wel dat een goed frame de basis is voor het fietsen.
Een slechte frame met “luxe” onderdelen rijdt nimmer zo lekker als een goed frame met “budget” onderdelen.
En kies een lekker zadel, jij moet er op zitten en niet een ander.
Wat ik je wel meegeef is dat een Rolls leren zadel (hard) genoeg comfort biedt voor langere tochten. Als je een nieuw zadel aanschaft kom overeen of je eventueel je zadel mag ruilen binnen een bepaalde periode voor een andere.
Suc6
en laat nog eens wat van je horen, en koop nog even niets.
Schrijf je keuzes op met de parts die erop zitten en misschien kunnen we je nog helpen met je keuze.
MiketheBike