Framehoogte???

• Martijn

Ik ben van plan om voor deze zomer een racefiets aan te schaffen. Ik heb echter niet het geld om een nieuwe te kopen, dus had ik bedacht dat ik een tweedehands wilde. Nu zie ik echter in de advertenties veel verschillende frame hoogtes staan. Ik vroeg me af wat voor mij ongeveer een juiste frame hoogte is. Ik ben 1.86 mtr lang (of kort).

Alvast bedankt voor een reactie,

gr Martijn.

• mudbiker

met jouw lengte zit je met een 56 cm tot 61 cm wel goed,ik zelf ben 193cm en ik heb een 62 cm frame dit is echter een maat frame.maar je moet ook even kijken wat er voor maat zadelpen op zit.en ook de stuurpen lengte is erg belangrijk,je kan beter een frame kopen dat een paar cm te klein is dan te groot,een klein frame kan je nog aanpassen door je zadel of stuurpen,te verlengen,maar pas op ik heb het hier wel over een paar cm.dus een leuk frame van 50 cm met jouw lengte is niet zo verstandig.en kijk liever bij een wielerzaak die hebben vaak ook mooie 2dehands fietsen staan en die zien wel of je er goed op zit.maar het belangrijkste is dat jij er lekker op zit.

sucses er me en laat even horen wat het is geworden.en als je wat heb gezien en je heb er nog een vraag over, dan weet je waar je moet zijn.

• MiketheBike

Wat Mudbiker hieronder vertelt klopt.

Maar ik wil hier even een aanvulling op maken.

De huidige mode is om een kinderfietsje te berijden, in vaktermen heet dit een sloping bovenbuis. Giant is de ontwikkelaar hiervan en is bekend met de OCR en TCT modellen.

Een te groot frame zit niet lekker, te lang, te hoog, kortom niet goed.

Een te klein frame is min of meer hetzelfde, de balans is dan zoek.

Kortom een goede maatvoering is belangrijk ( 1 a 1.5 cm is niet erg).

Maar de maat wordt ook bepaald door je lichaamslengte van je onder en bovenlichaam.

Mudbiker is een grote jongen, stevig gebouwd en in de juist proporties geschapen.

Maar ik bijvoorbeeld ben 1.88 lang, met een iets langer bovenlichaam.

Dus moet ik geen kort gebouwde fiets als bijvoorbeeld een Italiaanse fiets nemen, want dat zit niet lekker.

Te kort of te lang is beide schadelijk voor je gezondheid mbt rugklachten.

Laat je goed voor (niet op)lichten bij een speciaalzaak zoals Plieger in Meerkerk, hij heeft een van de grootste keuzes in tweedehands fietsen.

Bel ze eerst even of ze genoeg hebben staan, want dit veranderd vaak en snel.

Ten tweede realiseer je je wel dat een goed frame de basis is voor het fietsen.

Een slechte frame met “luxe” onderdelen rijdt nimmer zo lekker als een goed frame met “budget” onderdelen.

En kies een lekker zadel, jij moet er op zitten en niet een ander.

Wat ik je wel meegeef is dat een Rolls leren zadel (hard) genoeg comfort biedt voor langere tochten. Als je een nieuw zadel aanschaft kom overeen of je eventueel je zadel mag ruilen binnen een bepaalde periode voor een andere.

Suc6

en laat nog eens wat van je horen, en koop nog even niets.

Schrijf je keuzes op met de parts die erop zitten en misschien kunnen we je nog helpen met je keuze.

MiketheBike

• Harrie

Het belangrijkste is al gezegd.

Frame hoogte zegt zeker niet alles, dit is gemakkelijk te compenseren met de hoogte-verstelling van de zadelpen.

Zelf ben ik ongeveer met zo lang als jij en rijd op een “conventioneel” frame van 58 tot 60 cm (gemeten hart trapas tot bovenkant zadelbuis); “compact” frame 50 of 55,5 cm. Zo weinig zegt frame hoogte dus.

Minstens zo belangrijk is de hoek van de zadelbuis en de lengte van de bovenbuis PLUS de lengte van de stuurpen. Deze laatste puntjes moeten eigenlijk de doorslag geven.