trapas

• Thomas

Hoe weet ik wat voor trapas ik moet hebben? Bij verschillende winkels op internet staan twee soorten, ita 36*24 of bsa 1,37. kan iemand mij vertellen wat dit inhoudt en hoe ik erachter kan komen wat ik zelf nodig heb.

met vriendelijke groet,

Thomas

• mudbiker

dit heb te maken met het soort schroefdraad wat in je frame zit,bsa komt het meest voor,je kan het beste je oude trapas er uit halen en daarme naar de winkel gaan en even vragen wat voor draad er op zit,waar je het aan kan zien weet ik niet,

• Harrie

36x24 komt vrijwel alleen voor bij Italiaanse frames / fietsen.

De meeste andere hebben BSA draad.

Italiaanse mountainbikes hebben ook meestal BSA draad.

Voordat je de as wilt demonteren moet je eigenlijk wel weten welk type er in zit.

Nl: italiaans = beide zijden rechtse draad, dus losdraaien tegen de klok in.

BSA = rechterkant (kettingkant) is linkse draad (los met de klok mee) en linkerkant rechtse draad.

Behalve de soort schroefdraad is ook de lengte van de as van belang.

Verder kan ook de vorm van het vierkante uiteinde verschillen.

• Thomas

Bedankt voor de reacties tot dusver.

Omdat ik alleen een frame heb, kan ik niet kijken wat voor soort trapas er in hoort/ heeft gezeten. Het is een colnago tijdritframe van enige jaren oud. Heeft iemand nog een suggestie?

Thomas

• Harrie

99% kans dat je een italiaanse as nodig hebt. 36x24T dus.

Je kunt de binnendiameter van de trapashuls van het frame opmeten met een schuifmaat.

BSA: plm. 33,5 mm.

Italiaans: plm. 1 mm. groter.

Bovendien is de breedte van de bracket huls verschillend.

BSA: plm. 68 mm.

Italiaans: plm. 70 mm.