Wat beginners vragen...

• Angelo

Hallo,

Ik wil een fiets kopen en ik denk dat het de volgende wordt: Giant Tourer

Hieronder zie je de specificaties.

Ik heb niet zoveel verstand van fietsspecificaties dus misschien kunnen jullie mij iets meer uitleggen hierover.

-opmerkerlijke specificaties gevonden? moet ik dingen laten veranderen eraan?

-Is dit de goede keus in shimano gear? ik hoor zoveel van verschillende soorten.

-wat is de cassette en wat is er belangrijk aan?

-is de prijs wat op de site staat en in de winkels een adviesprijs, en zou daarop af te dingen zijn?

alvast hartelijk dank voor jullie e.v.t. reacties

Angelo

SPECS:

Kleur Licht zilver metallic / Zwart metallic

Versnellingen 21 Versnellingen Shimano Altus

Slot AXA chipslot

Frame Nieuw oversized compact AluxX 6061 frame

Balhoofdstel Geintegreerd cartridge balhoofdstel

Kabelbegeleiding Interne kabelbegeleiding

Stuurpen Verstelbare aluminium stuurpen

Stuurpen Shimano Nexus Rollerbrakes voor en achter

Velgen Rigida ZAC 2000 aluminium dubbelwandige velgen

Banden Vredestein Freeway Anti-lek banden

Dynamo Shimano Nexus naaf Dynamo voor volautomatische verlichting voor en achter

Spaken DT Swiss RVS spaken

Licht Bosch en Muller Auto-L koplamp

Cassette Shimano HG 11-28 7 speed cassette

Ketting Roestwerende ketting

Cranks Shimano aluminium cranks

New Looping Nieuw looping damesframe

Lak Doorzichtige acryl lak voor ultra heldere kleuren

Zadelpen Polygon verende zadelpen

Prijs Gts. 749,00 Euro

Prijs Lds. 749,00 Euro

Gewicht 17.10 kg

• Harrie

De cassette is in dit geval het bundeltje kettingwieltjes aan het achterwiel.

7 kettingwieltjes achter en 3 voor, dus 7x3=21 versnellingen (theoretisch).

De wieltjes achter hebben 11 tot 28 tandjes.

Hiermee kun je in Nederland rijden met de wind in de rug, maar ook in Frankrijk tegen een berg op met bagage op je achterdrager.

Je kiest dus duidelijk voor een 21 versnellingsfiets met derailleursysteem en dus niet voor een naafversnelling (bv 7 speed Nexus).

Voor alledaags gebruik in Nederland (met de Nederlandse weersomstandigheden, minder slijtage, minder onderhoud) zou ik zeker een naafversnelling overwegen. Voor een vrijtijdsfiets die ook in het buitenland (heuvels, bergen) ingezet wordt is een derailleurfiets zolas boven beschreven waarschijnlijk de betere keus.

• Dick Schuurman

Hallo Angelo

Het hangt er een beetje van af waar je de fiets voor wilt gaan gebruiken. Zoals Harrie al opmerkte: een 7-versnellingsnaaf behoeft minder onderhoud en is minder slijtagegevoelig dan een derailleur. Daar staat tegenover dat een derailleur duidelijk lichter fietst, het rendement van een naaf is ongeveer 80%, van een (goed onderhouden) derailleursysteem wel 95%. In de praktijk: je fietst een versnelling hoger met dezelfde krachtsinspanning. Als je de fiets niet op modderige en gepekelde ('s winters) wegen gebruikt valt dat onderhoud van een derailleursyteem trouwens wel mee.

Als je de fiets ook voor wat langere tochtjes wilt gebruiken, zou ik voor een wat beter derailleursysteem kiezen dan de Shimano Altus, wat een “instap”systeem is van Shimano (alle derailleurs van Shimano waarvan de naam begint met een A zijn dat). Tenminste de Nexave of Deore. Of van SRAM de esp 5.0 of 7.0.

De Giant Freerider bijvoorbeeld heeft het zelfde frame als de Tourer, maar met Nexave/Deore combinatie. Dan “mis” je weliswaar de rollerbrakes en de naafdynamo maar heb je een wel een (veel) beter aandrijfsysteem. Overigens: een normale dynamo hoef je ook niet meer te gebruiken, vrijwel alle fietsachterlichten werken al op batterijen en voor een bescheiden prijs heb je ook een koplamp op batterijen!

Kijk trouwens ook eens naar andere, minder bekende, fietsmerken zoals RIH, Jan Janssen etc.. Wij hebben uitstekende ervaringen met “Bikkel” (www.bikkelbikes.com), hun fietsen kwamen de afgelopen jaren ook zeer goed uit de ANWB tests. Kijk b.v. eens naar de Bikkel Berghem (630 Euro) of de Bikkel Explorer (790 Euro). Verkoopadressen kun je opvragen via “verkoopinformatie” op de site.

Succes bij je keuze

• Dick Schuurman

Hallo Angelo,

Nog even een korte toevoeging. Kijk ook eens even op www.bikemotion-fietsen.nl b.v. bij de aanbiedingen. Aanbieding nr.4: de Sparta Odyssee voor 544 Euro! In het "gewone assortiment zit b.v. ook de Batavus Kayenta voor 685 Euro. Het zijn weliswaar 2001 modellen maar het lijken toch heel aardige fietsjes als je framemaat erbij zit, vooral de Sparta!

• Angelo

Harrie en Dick,

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik ben al een heel stuk wijzer geworden. Ik heb zelf ook op internet gesnuffeld en kan in ieder geval eens meedenken met de fietsdealer.

Wat betreft onderhoud is er geen probleem. Ik zal niet rijden op modderige wegen en in de winter neem ik lekker de auto naar het werk. De fiets gebruik ik echt als recreatie om met lekker weer naar het werk te gaan en regelmatig wat te touren.

De giant Freerider is nu ook wel interessant geworden. Als ik kijk naar de kwaliteit van de aandrijving. Oke geen interessante lichtopwekking, maar dat zal voor de zelfde prijs meer fietsplezier opleveren.

Ik ga vanavond eens naar de fietswinkel ;-) (hebben koopavond op vrijdag)

Angelo