welke racefiets moet ik kopen

• Kees

Hallo mensen,

Ik ben van plan een gebruikte racefiets aan te schaffen. Ben 52 en denk dat ik het leuk vindt, weet het echter nog niet zeker. Vandaar mijn keus een gebruikte aan te schaffen. Mijn vraag is nu: waar moet ik op letten. Het liefst heb ik een fiets met de versnelling op het stuur ( lijkt me veiliger)

Gr. Kees

• Harrie

Maat van frame / fiets is het belangrijkst. Laat je door een fanatieke fietsen of goeie dealer voorlichten over de juiste maat.

Ga eens een paar keer fietsen (1-2 uur) op een passende leenfiets.

Zorg er wel voor dat je tijdens de rit (wel afstappen he…) het een en ander kunt verstellen aan je positie (zadel, stuur).

Een verstelbare stuurpen is ideaal voor zo'n proefritje.

Versnellingen: zorg ervoor dat je iets met Shimano STI of Campagnolo Ergopower krijgt.

Verder is het wel handig om voor 3 kettingwielen te hebben, mocht je overwegen om de fiets in de bergen of heuvels (Limburg, Ardennen) te gebruiken.

Snel wennen aan “klik-pedalen” en bijpassende schoenen.

• Danny Thijssen

Neem een ervaren fietser mee als je een fiets op het oog hebt!!

• Kees

Bedankt voor de tips.

gr. Kees

• jd

Kees,

Ik ben zelf in een soortgelijke situatie als jij. Ik heb momenteel van iemand een 20 jaar oude Koga te leen (Belangrijk: wel in mijn maat !) om eens te kijken of ik het nog steeds leuk vind (Vroeger heb ik veel gefietst). Ik ben met die fiets bij een dealer langs geweest met het verhaal dat ikhet dit seizoen wil proberen om eventueel volgend jaar een echte fiets te kopen, maar dat ik wel wil weten of dat met deze fiets kan. In mijn geval kwam het erop neer dat me werd aanbevolen de fiets even een beurtje (35 EUR) te laten geven maar dat er gelukkig geen grote problemen met de fiets zijn.

Ik vind verhalen over klik pedalen en versnellingen op het stuur niet zo relevant als je voor weinig wilt kijken of het fietsen je wel bevalt. Veel belangrijker is het een fiets te hebben die op zich goed loopt en die in ieder geval je maat is. Als je jezelf vervolgens belooft dat je bij goed gedrag volgend jaar een echte fiets koopt is dat voldoende motiviatie om van start te gaan …

Veel succes !

• Kees

JD

bedankt voor je reactie.

Ik krijg volgende week de beschikking over een fiets van zwager Jan.

En dan maar wachten op knap weer met weinig wind

Gr. Kees