verboden combinaties

• Yvonne

Hallo,

Ik heb net een trekkingfiets gekocht met 21 versnellingen (voor 3 x 7 achter). Ik begreep dat het voor de fietsketting beter is bepaalde combinaties niet te gebruiken maar ben ze even kwijt. Weet iemand welke dat precies zijn?

Groeten,

Yvonne

• Michel the mechanic

HAAI!

Als volgt kleinste blad voor dan achter de kleinste drie niet.

Voor midden gerust achter alles gebruiken.

grootste blad dan achter alleen de kleinste drie,deze verhouding is het belangerijkste omdat er bij gebruik van het grootste blad voor er de meeste spanning op de ketting staat.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

M.

• Harrie

Oei, weet je dat wel zeker.

In 1e instantie heb je helemaal gelijk: probeer de ketting zo recht mogelijk te laten lopen, dus:

voor het grootste kettingwiel, dan achter liever niet de grootste kransjes en

voor het kleinste kettingwiel, dan achter liever niet de kleinste kransjes.

Maar: in principe is de kracht op de ketting het grootst wanneer deze op het kleinste voorblad licht.

Als je er van uit gaat dat de berijder zijn maximale kracht levert. Bij gelijkblijvende cranklengte (moment arm “ingaand”) is de kracht op de ketting dus het grootst bij het kleinste blad (moment arm “uitgaand”).

Misschien was jou veronderstelling gebaseerd op de aanname dat iemand die op het grote blad rijdt veel kracht levert en zich uit wil sloven terwijl het kleine blad gebruikt wordt tijdens een ontspannen, rustige fase, waarbij de rijder nauwelijks inspanning wil leveren.

• RaceRyan

Even samenvatten dus:

In principe zijn alle versnellingen ok, maar probeer een te schuine kettinglijn te voorkomen. En als je op de slijtage let kan je beter zowel voor als achter zo groot mogelijke tandwielen kiezen, dan wordt de kracht over een groter aantal tandjes verdeeld.

Gr RaceRyan

• Emmo

he hallo,

Het advies van de heren is perfekt.

Uhm, Harrie natuurkunde gestudeerd??

• Harrie

Nee, maar wel een B-pakket gehad.

Verder HBO-fietsenmaken.

Ik houd me wel aanbevolen voor een leerstoel. Of is dat misschien ook een “verboden combinatie”?

• Michel the mechanic

Thanks voor je uitleg ik wist niet dat de krachten op het kleinste blad het grootst waren,omdat ik dacht dat als je op het kleinste blad gaat rijden en je dan haast niet vooruit bent te branden,er dus dan ook bijna geen kracht op werdt uitgeoefend.

Deze theorie kun je dus ondervinden als je met de fiets “klimt”?

• Pino

Op MTB tandems kun je op het kleine blad voor zoveel kracht ontwikkelen dat een grootste tandwiel achter van 23 of 34 kan omklappen. daarom liever 8speed metiets dikkere tandwieltjes.

Moment = kracht x arm

Krachten op de freewheelpalletjes kunnen zonder al te veel problemen richting 7-800kg gaan.

• Michel the mechanic

WOW,is het in praktijk al eens voor gekomen dat een achterkransje is verbogen?

Of is dit meer van toepassing in gebieden met heuvels/bergen?

• Pino

Op solo fietsen is het mij niet bekend. Op MTB tandems tientallen keren.