Hallo,
Ik heb net een trekkingfiets gekocht met 21 versnellingen (voor 3 x 7 achter). Ik begreep dat het voor de fietsketting beter is bepaalde combinaties niet te gebruiken maar ben ze even kwijt. Weet iemand welke dat precies zijn?
Groeten,
Yvonne
HAAI!
Als volgt kleinste blad voor dan achter de kleinste drie niet.
Voor midden gerust achter alles gebruiken.
grootste blad dan achter alleen de kleinste drie,deze verhouding is het belangerijkste omdat er bij gebruik van het grootste blad voor er de meeste spanning op de ketting staat.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
M.
Oei, weet je dat wel zeker.
In 1e instantie heb je helemaal gelijk: probeer de ketting zo recht mogelijk te laten lopen, dus:
voor het grootste kettingwiel, dan achter liever niet de grootste kransjes en
voor het kleinste kettingwiel, dan achter liever niet de kleinste kransjes.
Maar: in principe is de kracht op de ketting het grootst wanneer deze op het kleinste voorblad licht.
Als je er van uit gaat dat de berijder zijn maximale kracht levert. Bij gelijkblijvende cranklengte (moment arm “ingaand”) is de kracht op de ketting dus het grootst bij het kleinste blad (moment arm “uitgaand”).
Misschien was jou veronderstelling gebaseerd op de aanname dat iemand die op het grote blad rijdt veel kracht levert en zich uit wil sloven terwijl het kleine blad gebruikt wordt tijdens een ontspannen, rustige fase, waarbij de rijder nauwelijks inspanning wil leveren.
Thanks voor je uitleg ik wist niet dat de krachten op het kleinste blad het grootst waren,omdat ik dacht dat als je op het kleinste blad gaat rijden en je dan haast niet vooruit bent te branden,er dus dan ook bijna geen kracht op werdt uitgeoefend.
Deze theorie kun je dus ondervinden als je met de fiets “klimt”?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?