Fietswiel spaken

• Hans

Ik heb een lichte slag in m'n voorwiel.

Hoe haal ik die eruit?

Hoe strak moeten m'n spaken gespannen zijn? Verschillende staan nu erg slap.

Hans

• MiketheBike

Je kan ze zelf opspannen, maar beter is het om dit door een vakman te laten doen en dan mee te kijken.

Want voor je er erg in hebt trek je je wiel weer een verkeerde richting op zodat je ergens anders weer verschil creeërt.

MiketheBike

• mudbiker

mike heeft gelijk ik doe bijna alles zelf aan me fietsen behalve de spaken,heb het me wel eens laten uitlegen hoe het moet,is handig om onderweg een slag er uit te draaien,maar laat het daarna wel even natrekken door de fietse man.

• pieter

kleine slagjes haal ik nog wel uit een wiel, maar het lukt helaas niet altijd.

De spaken “wijzen” vanaf de velg naar links of rechts naar de naaf. Je moet de spaak aantrekken aan de kant en plek waar de slag zit, kleine beetjes tegelijk, en de spaken ernaast juist een beetje los. Als noodoplossing wel te doen. Soms wordt het toch wel mooi. Als een fiets wat ouder wordt kunnen de spaken erg vast zitten, zodat ze afbreken bij het aandraaien. Goed opletten dat de sleutel niet gaat doordraaien op de nippel. Dan moeten ze eerst vervangen worden voordat je verder kunt met die slag. Kwestie van engelengeduld, het juiste type spaak in reserve hebben en een dosis geluk. Het lastigste wat er aan een fiets valt te klussen.

Als noodoplossing kan een bijna dubbelgevouwen wiel nog tussen een fietsenrek of een dubbele verwarmigsplaat met een ruk weer ongeveer recht worden. Het is mij meerdere keren gelukt een wiel weer bruikbaar te maken, maar dan moeten “ze” er niet teveel van verwachten. Geschikt voor een boodschappenfiets of zo, niet voor een wedstrijdfiets.