hoi,
ik heb een achterwiel waar 8 spaken in moeten.
zit er een logika in?
want het is best wel lastig als je niet weet welke spaak waar hoort!
wie kan mij vertellen of er een logika in zit?
groetjed mouse
Nou en of er een logica in zit. Ze zitten als het ware in groepen van 4 spaken. één gaat van de linkernaafflens naar voor de velg in en de andere van achter. de één zit binnen in de flens en de andere van buiten. Het zelfde geldt voor de rechterflens.
De flens is de rand van je naaf waar de spaken doorheen steken.
Kijk eens heel goed het wiel na, dan vind je de logica wel. Met maar liefst 8 kapotte spaken is het misschien handig het voorwiel even te bekijken, daar zit dezelfde logica in.
Om erbij te komen moet meestal het tandwiel resp de cassette van de naaf af. Daar heb je vaak een speciaal sleuteltje voor nodig, en zelfs daarmee kan het heel lastig zijn. Hangt van het soort naaf af, en van het type tandwiel. Bij versnellingsnaven, trommelremmen en terugtrapremmen zit die meestal met een ringvormige veer. Bij derailleurs vaak geschroefd, en niet altijd hetzelfde sleuteltje af te nemen. verder zijn er nog cassette systemen. Van alles wat dus.
Let op dat je goed nagaat of geen spaken door het velglint steken, daar krijg je lekke banden van. Zo ja, afvijlen.
Als je op een flens kijkt zie je dat om en om de spaken van binnen en van buiten zitten, en ook om en om naar voor of naar achter steken. Als de spaken hun plek hebben komt het lastigste: de onvermijdelijke slag uit het wiel halen, zie hiervoor de vraag van enkele dagen terug.
Ik vind het een uitdagende klus. Neem er de tijd voor.
Oke daar gaan we dan,bij het aanbrengen van de eerste spaak moeten we goed op de nippelgaten letten.
Bij de meeste atb velgen zitten deze gaten om en om en soms ook nog in een bepaalde hoek.
Oke de eerste spaak steken we van buitenaf door de flens van de naaf dus met de spaakkop naar buiten.
Steek de spaak door het eerste gat in de velg dat direct links van het ventiel ligt,en draai de spaaknippel er een paar slagen op zodat hij niet tijdens het draaien van de velg er af valt.
Nu slaan wij op de naaf een gaatje over en in het tweede gat ten opzichte van onze eerste spaak steken we onze tweede spaak,weer van buiten naar binnen,op de velg slaan wij nu drie gaten over en steken de spaak in het vierde gat in de velg.
Zo ga je verder totdat de eerste 9 spaken in het wiel zitten.
Sorry moet even kappen zet zaterdag wel de rest van het verhaal erop met een nieuw onderwerp dan doe ik het hele verhaal van a tot z incl het opspannen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?