Zin/onzin van volgeveerde stadsfiets?

• Luc Sannen

Na een tijdje fietsen worden mijn handen en armen altijd tintelen vanwege de schokken die je te verduren krijgt op de niet altijd zo vlakke wegen. Ik ben zinnens een geveerde hybridefiets aan te schaffen (overgewaaid uit MTB), type Koga roadrunner-C of road-runner-S. Nadeel van zulke full-supensions zijn volgens mij het extra gewicht(2.5 kg) en het mogelijke meerkost voor onderhoud.

Wie heeft ervaring met een (vol)geveerde stads-of hybridefiets? Graag reactie.

Luc

• pieter

Lijkt me wel aardig, volgeveerd, in de stad over die hobbelige tegelpaden. Ik denk wel dat erg veel energie verloren gaat in het veersysteem, waardoor het rendement erg laag wordt, dwz veel energie erin stoppen en er relatief weinig uithalen. Verder zullen naschokken niet te voorkomen zijn, zodat ik mij het nut afvraag.

Verder moet zo een fiets wel goed in elkaar zitten. Dat wil ook weleens niet zo zijn. Op draaipunten moet geen speling zitten, dan wordt de fiets heel instabiel. Op sommige (goedkope) afgeveerde fietsen zit veel speling.

• Gerard

Mij lijkt dat het tintelen meer ligt aan je houding.Ik heb er op mijn MTB ook last van op de weg,maar niet in het terein/bos,waar een MTB voor gemaakt is.

Koop anders gewoon een Kronan,die veert ook met zijn dikke banden.

Groeten

Gerard