fietsen en rugklachten

• Joep

Wie kan mij vertellen welk type fiets het beste is voor een beginner met rugklachten (laag).? Hybride, mountainbike, racefiets? Bedoeling is om regelmatig te fietsen om conditie op peil te brengen.

• ernest joosen

Een pedersen fiets je zit rechtop en de fiets heeft een zevend

zadel wordt op maat gemaakt nadeel vrij kostbaar

fietsgroeten ernest

• Casper

Dat ligt er aan wat je bedoelt met regelmatig fietsen. Een mountainbike zou ik afraden (i.v.m. de hobbels in het bos). Eerder een hybride (met een verstelbare stuurpen) of wielrenfiets. Als je wat langer op de fiets zit is een meer voorover gebogen houding prettiger (waarbij je meer steunt op je armen). En natuurlijk lekker warm houden die rug. Overleg eens met je fysio ofzo.

• MiketheBike

Beste Joep,

Ik heb een lange tijd last gehad van mijn rug maar ik kan je vertellen dat het niet veel uitmaakt welk type fiets je gebruikt.

Een mtb zal iets meer schokken doorgeven maar dat kun je ondervangen door met vering te gaan rijden, al of niet volledig geveerd of niet.

Ook een carbon frame neemt veel schokken weg.

Net als titanium, maar da's vaak prijzig voor een beginner.

Een hybride heb je in veel soorten, voor stadgebruik en sportief.

En een racefiets, tja het kan goed gaan en niet.

Veel klachten komen door het verkeerd afstellen van een en ander.

Als je goede kleding neemt, dus vochtopnemend (droge rug) dan is het beter dan een los t-shirtje. En goed op je fiets zitten is een tweede.

Ga naar een erkende en langer bestaande winkel en laat je voorlichten over de mogelijheden.

Ik heb alle 3 de type fietsen thuis en op alle kan ik gewoon fietsen.

Maar dat mag wel na 3 hernia operaties.

En toch heb ik er geen of heel weinig last van, behalve na een hele zware hobbelkoers.

Suc6

MiketheBike

• <b>Beheerder fietspagina</b>

(Dit is serieus)

Bij rugklachten is met name een ligfiets zeer aan te raden. Je rug wordt dan volledig ondersteund door het zitje en is daardoor ontspannen.

Check http://www.ligfiets.net en http://ligfiets.startpagina.nl voor informatie over ligfietsen.

Groeten,

Sander van den Berg (zelf een fervent ligfietser)

fiets(winkels).startpagina.nl