Ik heb een lekke voorband, hoe kan ik die plakken?
Ik bracht mijn fiets anders altijd naar een fietsenmaker maar sinds er poep aan het wiel zit durft hij het niet meer aan.
Alvast bedankt voor je antwoord.
H.F.
Niet zo moeilijk, hoor.
Benodigdheden: 2 of 3 Bandenlichters, plakker, solutie (=lijm), schuurpapiertje, pomp.
Eerst de band goed leeg laten lopen. Als er een gewoon fietsventiel inzit, moet dat eruit, anders laten zitten. Dan het ringetje eraf schroeven. Vervolgens met bandenlichters de “hiel” van de buitenband over de rand van de velg heen halen. Als er genoeg ruimte is met de vinger (liever niet met de bandenlichter) de hele band aan één kant losmaken. Bij een achterband altijd werken aan de kant waar de ketting niet zit. Dan het ventiel door de velg halen en de binnenbande verwijderen. Goed nakijken of de “boosdoener” (stukje glas, doorn, spijker oid) niet meer in de buitenband zit. Dan pomp je de binnenband een beetje op, en goed luisteren of je lucht hoort spuiten. Of met een bak water de binnenbande rondgaan of er belletjes uit komen. Als je het gaatje hebt gevonden, de plek goed droogmaken en met een schuurpapiertje iets ruw maken.
Vervolgens de plek insmeren met solutie, en wel een plek die groter is dan de te gebruiken plakker. Eventjes wachten en dan de plakker erop, goed aandrukken.
Dan de band een beetje oppompen, zodat je kunt kijken of er niet nog een gaatje inzit. Zo niet, dan de band zoveel lucht geven dat die een beetje rond staat, ventiel door het gat, dan in de buitenband leggen en vervolgens in de velg. Nu ga je de buitenband weer in de velg leggen door de “hiel” over de rand van de velg te leggen. Daarbij ga je het hele wiel rond, tot je bij het laatste stukje waarschijnlijk merkt dat het moeilijk wordt, en dan kun je nog even de hele band rond en met een beweging zal meestal de band er wel in komen. Liever geen bandenlichter gebruiken voor het laatste stukje, die dingen willen weleens scherper zijn dan je denkt.
Als laatste nog even de band kneden en het ventiel indrukken zodat het netjes in de band ligt. Heel belangrijk is dat de binnenband niet gekreukt gemonteerd zit, en vooral niet tussen velg en buitenband knelt. Dat wil bij het ventiel weleens gebeuren. Kijk even of de band netjes “rond” loopt.
Dan kun je de band oppompen tot ie lekker hard is. Gewone fiets ca 4 Bar, ATB is verschillend, racefietsen hoger. Het staat meestal op de buitenband aangegeven.
Zo, een heel verhaal, als je het een paar keer gedaan hebt gaat het vanzelf, ook als je eens onderweg wordt geconfronteerd met een lekke band.
Een handige persoon doet het binnen tien minuten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?