Bij een Ultegra (CS-6500) cassette of bij een Dura Ace (CS-7700) is het inderdaad lastiger. Daar zitten de kransjes nl niet met boutjes/vijsjes aan elkaar geschoeft, maar aan een alu huis vastgeklonken. Maar ook in dat geval hoef je niet persé de gehele cassette te vervangen, maar kun je volstaan met een gedeelte te vervangen.
Bij de goedkopere cassettes (HG70 en “lager”) zijn de kransjes welliswaar dmv boutjes of klinkjes met elkaar verbonden, maar die zijn eenvoudig mbv een kleine inbussleutel of een vijl te verwijderen. Daarna is het vervangen van losse “kronen” een fluitje van een cent.
Kijk eerst even goed op je cassette welk type je exact hebt (staat er vrijwel altijd op of in gedrukt) en zoek daarna op de Shimano site de “exploded view” van de betreffende cassette op. Kun je exact zien hoe de boel in elkaar zit en ook wat je voor mogelijkheden hebt mbt vervanging.
Evt kun je op dezelfde site kijken voor de “Service Instruction”. Staat eigenlijk ook al alles op wat je wilt weten.