Bergverzet

• Toots

Hallo,

Wie weet raad?

Over een maand ga ik in de bergen fietsen en wil ik beschikken over een bergverzet. Momenteel heb ik voor de tandwielen 30 - 42 - 52 (Shimano Tiagra) en achter een Deore 12-25 (9 speed) cassette. Is het nodig om achter de gehele cassette te vervangen of kan ik bijvoorbeeld alleen het 25 tandwiel vervangen door een 32 tandwiel?

Is het nodig om ook de ketting te vervangen? De tandwielen en de ketting zijn op zich nog niet aan vervanging toe.

Toots

• Harrie

Cassette: hangt er van af welk type cassette je hebt. Deore cassette bestaat niet.

Maar als je een HG70 of HG50 cassette hebt kun je losse kransjes vervangen.

Je moet echter zelf maar bekijken of je de stap van 23 naar 32 acceptabel vindt, of dat je toch maar wat meer kransjes wilt vervangen.

Kijk ook even of je derailleur wel een 32T kransje aankan en het extra stuk ketting (waarschijnlijk noodzakelijk voor die 32T) kan opnemen. Kan zowel voor een Tiagra SS als voor GS derailleur een probleem zijn. Controleren dus, evt overwegen om een (goedkope) SGS mountainbike derailleur te nemen of toch genoegen nemen met een kleiner kransje achter. Zou 27T niet licht genoeg zijn ?

• mudbiker

met 30-25 moet je wel genoeg hebben in de bergen,ik heb altijd met 39-25 gereden en ben in de alpen overal omhoog gekomen met me 89 kg,maar waar ga je fietsen en wat voor ervaaring heb je,in de alpen is het heel anders rijden dan in zuid limburg.

• Toots

Mijn fiets (tegenwoordig Giant Green Park) is uitgerust met Tiagra-groep met HG-50 cassette (12-25). Waarschijnlijk dat het vervangen van 25T voor 27T wel genoeg zou zijn. Ik heb weleens gehoord dat je de hele cassette en ketting moet vervangen, maar ik begrijp van Harrie dat dat niet nodig is.

Ik ga 1x per jaar paar weekjes in de bergen fietsen met bagage. Vorig jaar Alpes Maritimes, dit jaar Sierra Nevada (rond Granada).

Ik zou inderdaad wat meer moeten oefenen in Zuid-Limburg want op de echt steile hellingen miste ik (met bagage) een extra tandje.

Bedankt voor de reacties!

Toots

• Harrie

Of je 1 of een paar kransjes ofwel de gehele cassette incl ketting dient te vervangen hangt natuurlijk af van de slijtage.

In principe volstaat het om losse kransjes te vervangen, maar dan alleen in overweging genomen dat je je verzet wilt aanpassen.

Indien het 1 en ander teveel is versleten (merk je als je met de vervangen onderdelen gaat fietsen en de ketting slaat over) zul je toch echt meer moeten vervangen.

• PADRé

Ik zit met hetzelfde probleem. Ultegra cassette 12-25 achter en 53-39 voor.

Heb me laten wijsmaken dat ik de ganse cassette moet vervangen door bv. 14-27.

Door de constructie van deze cassettes is het vervangen van een los kransje niet zo maar mogelijk. Sommige kransjes zouden namelijk aan mekaar zijn vastgemaakt met vijsjes.

• MiketheBike

Je kan de vijsjes (boutjes?) los frezen, en dan de betreffende tandwiel vervangen.

Dit zou moeten werken.

MiketheBike

• Harrie

Bij een Ultegra (CS-6500) cassette of bij een Dura Ace (CS-7700) is het inderdaad lastiger. Daar zitten de kransjes nl niet met boutjes/vijsjes aan elkaar geschoeft, maar aan een alu huis vastgeklonken. Maar ook in dat geval hoef je niet persé de gehele cassette te vervangen, maar kun je volstaan met een gedeelte te vervangen.

Bij de goedkopere cassettes (HG70 en “lager”) zijn de kransjes welliswaar dmv boutjes of klinkjes met elkaar verbonden, maar die zijn eenvoudig mbv een kleine inbussleutel of een vijl te verwijderen. Daarna is het vervangen van losse “kronen” een fluitje van een cent.

Kijk eerst even goed op je cassette welk type je exact hebt (staat er vrijwel altijd op of in gedrukt) en zoek daarna op de Shimano site de “exploded view” van de betreffende cassette op. Kun je exact zien hoe de boel in elkaar zit en ook wat je voor mogelijkheden hebt mbt vervanging.

Evt kun je op dezelfde site kijken voor de “Service Instruction”. Staat eigenlijk ook al alles op wat je wilt weten.

• PADRé

Ga ik eens proberen, thanks Mike en Harrie.