Beste fiets-fanaten,
Ik ben pas geleden begonnen met fietsen-naar-mijn-werk (26 km heen en 26 km terug, 95% over asfalt door open veld). Ik wil wat meer conditie opdoen, want ik heb al een tijd (jarenlang) niets echt iets aan sport gedaan en hoop op deze manier wat extra's aan mijn gezondheid te doen.
Ik vraag me alleen af, of ik wel gezond bezig ben en heb jullie advies nodig over trainen voor beginners.
Ik ben vrijwel direct begonnen met zowel heen- als terugfietsen op dezelfde dag (ik heb een sportieve stadsfiets, van het type Gazelle Davos met 7 versnellingen (19 kilo zwaar). Na de eerste dag kon ik niet meer lopen van de spierpijn, maar nu (4 weken later met gemiddeld 3-4x 52km/week fietsen) gaat het al veel beter (eigenlijk was die eerste heel erge spierpijn al na twee dagen weg, in die 2 dagen heb ik wel rust genomen). Het gaat ook conditioneel een stuk vooruit.
Mijn specifieke vragen gaan over het volgende:
1*) Ondanks het gevoel dat het conditioneel beter gaat, wordt mijn snelheid (gem. 24km/u) steeds trager (naar gem. 20 km/u) en ben ik onderweg echt in toenemende mate moe. Moet ik nu juist vaker fietsen dan 3-4x per week 52km of minder, zodat mijn benen echt even tot rust kunnen komen?
2*) Ik ben toch niet echt tevreden met mijn fiets (stadsfiets van 19 kilo en 7 versnellingen) en overweeg de aanschaf van een nieuwe fiets. Ik zie er echter tegenop om continu voorover gebogen te zitten op een racefiets, een mountainbike lijkt me niet zo geschikt voor de lange afstand en een (tour-)hybride ligt voor mijn gevoel te dicht bij wat ik nu heb. De Gazelle Playa (een zgn cross-hybride) lijkt me wel wat. Dat zit er qua type overal een beetje tussenin. Lijkt dit de echte fietsliefhebbers ook een goede keuze?
3*) Hoe pak je het trainen aan voor een fietsvakantie? Ik zag namelijk een mooie site van een stel dat vanuit Nederland naar Santiago de Compostella fietste en dat lijkt me echt het einde. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ik uiteindelijk tochten van 150km per dag volhoud? En hoe oefen je bergetappes als je in de polder woont en werk hebt met een werkweek van 46 uur en avond- en nachtdienst??
Groetjes van Judith.