slapend kruis

• Frank

Als ik op de racefiets zit heb ik altijd na ongeveer een half uur last van een ‘slapend kruis’ en -voeten. Moet ik dat maar gewoon accepteren of is daar iets aan te doen (zadelafstelling o.i.d.)?

• Pino

Probeer eventueel een zadel met gleuf.

Blijf weg van zachte zadels met gel waardoor je zitbotjes in het zadel zakken en de overige delen van je zitvlak het gewicht moeten dragen.

En.. afstelling kan een hoop schelen (punt omlaag?)

• Frank

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een (al wat ouder) gel zadel op dit moment.

• Philco

Als je niet oppast kun je er impotent van raken….

Dat is bewezen, het kan zo zijn dat je zaad niet meer werkt en of je het zaakje niet meer omhoog krijgt…

• Robin

Zoals eerder al is gezegd, let op met gelzadels (kies bijv. een goed Sella Italia) en even belangrijk is inderdaad de punt van het zadel moet iets omlaag wijzen. Zorg er ook voor dat het zadel niet te ver naar achteren staat. Het heeft dus enerzijds te maken met je zithouding, anderzijds met de hardheid van je zadel.

• Frank

Bedankt voor jullie advies. Ik heb inmiddels een nieuw (Selle Italia) zadel en het gaat een stuk beter zo. De voeten tintelen soms wel nog een beetje..

• Robin

Staat het zadel niet te hoog/laag? Misschien zwellen je voeten tijdens het fietsen (met warm weer) op, waardoor je schoenen te smal zijn.

Selle Italia is een goede keuze overigens!