Shimano Deore of Acera????

• Judith

Mij is verteld dat een van beide echt veel beter/duurzamer is dan de ander. Maakt het echt veel uit, als je echt alleen een mooi-weer-fietser bent (en nooit in de regen fietst, dus)?

Ik wil een fiets aanschaffen, maar het verschil tussen Shimano Deore en Acera versnellingen en onderdelen maakt direct EUR 150,- uit. Is het dit verschil waard?

• Pino

Nee.

Deore wordt vaak als vlag op een modderschuit gebruikt.

De Deore groep is 27 speed i.t.t. Acera 24 speed. Deore is iets lichter.

Aan jou om te bepalen of je dat nodig hebt. Kijk op de site van Shimano naar eventuele verschillen.

Onderdelen maken maar een zeer klein onderdeel van de fietsbeleving uit, maar zijn door een fietsenmaker makkelijker uit te leggen dan de heilige graal van een goede fietspositie.

Liever een goede houding op de fiets met naamloze onderdelen, dan een slechte positie met XTR/Dura Ace/Record.

• mudbiker

ja je heb gelijk dat deore vaak wordt gebruikt om een fiets optewaarderen,maar dat wil niet zeggen dat deore slecht is,de kwaliteit is wat beter en het is wat lichter,aan jou de keus op te kiezen,de een zweert bij xtr en de andere zegt deore is voor mij ook goed genoeg,en denk ook eens aan sram 5.0,het nadeel is alleen dat er weinig fietsen worden geleverd met sram,en waar gebruik je de fiets voor alleen voor woon werk of ga je er ook eens mee in de prut rijden.en elke fiets kan slecht zitten of het er een is van 250 euro of van 4000 euro het maakt ook uit hoe je er op zit.

• Oof

Ik trek bij shimano-onderdelen altijd een ondergrens, en bij hybride- en atb-onderdelen ligt die ondergrens bij deore en bij race ligt die bij Tiagra (al is die wel een stuk minder dan de vroegere RX-100).

Bij Deore weet je gewoon dat het duurzamer is en dat het soepeler remt en schakelt. Ik vind dat je het verschil wel duidelijk kunt merken.

• MiketheBike

Beste Judith,

Als je relatief veel fietst, zal je in de praktijk merken dat een duurder (Deore, XT of zelfs XTR) model vaak langer mee gaat dan een minder dure derailleur zoals de Acera. Zoals al eerder gezegd zul je zelf een grens moeten trekken qua budget. Maar als je veel fiets zal ik je een Deore aanraden, het is een betrouwbare groep indien je het goed onderhoudt of laat onderhouden zal deze je veel plezier bieden.

Acere is geschikt voor enkel “mooi weer” rijden, niet voor intensief gebruik in ieder geval.

Sram's 5.0 is ook een optie, enkel deze zal je niet veel tegenkomen op stadsfietsen. Sram is een firma die veel concurrentie biedt tegen Shimano, en bij Shimano zitten en veel meer onderdelen in dan in een shifter van Sram (plm 4 á 5 onderdelen tegen ruim 20 van Shimano). Bij Sram is het ook simpel zelf te vervangen.

Veel suc6

MiketheBike