Wel/geen fietshelm?

• Judith

Hi, fietsvrienden,

Als ik nu straks mijn snelle fiets heb gekocht en echt aan het fietsen sla (dagelijks dus naar mijn werk heen en weer, 60km per dag), heb ik dan wel of niet een fietshelm nodig?

Volgens mij verschillen de meningen er nogal over? Wat vinden jullie? En waar moet ik op letten bij de aanschaf van een fietshelm? Wat kost het ongeveer?

• Pino

Een fietshelm moet vooral lekker zitten, dan is er geen reden om hem niet op te hebben. Duurdere helmen hebben vaak meer (betere) verstelmogelijkheden en zijn vaak ook wat lichter. Zelf heb ik goede ervaringen met Giro en trakteer me om het jaar op een nieuwe helm, waarbij de prijs meestal rond de 100-150 euro ligt.

Op je bescherming van je hersens ga je toch niet bezuinigen?

Geen dommer gezicht dan een helm bungelend aan het stuur!

De huidige helmen beschermen ook goed tegen kou en zon.

Zelf rij ik al heel lang op de weg en in het veld, alleen of in groepen.

Op de stadsfiets doe ik geen helm op en soms als ik helemaal alleen op de weg ga fietsen over fietspaden ook niet. Anders heb ik hem altijd op.

Snelheid is niet bepalend voor het risco dat je loopt, als een peloton in het wielrennen onderuit gaat schuift alles dezelfde kant op en is er niet vaak grote schade, maar als je bij een verkeerslicht omvalt op een vervelend paaltje kan dat ellendige gevolgen hebben.

Voorbeeld van domme val met potentieel ernstige gevolgen: Je rijdt met je fietsmaat rustig naast elkaar (hoe langzamer hoe onoplettender) en haakt met de sturen in elkaar. Beiden gaan dan waarschijnlijk over de kop tegen het asfalt.

Daarom doe in gezelschap altijd een helm op, maar als je heel rustig rijdt en goed op je omgeving let kan je individuele keus anders zijn.

MTB-ers vinden het normaal om met helm op te rijden. Wegrenners vinden het stoer om zonder te rijden.

Als ik iemand rond zie rijden op racefiets of ATB zonder helm haal ik m'n schouders op, maar denk daarbij dat hij waarschijnlijk geen hersenen te beschermen heeft. Voor iemand op een hybride/toerfiets ligt dat toch wat anders.

En misschien is dat onderscheid wel merkwaardig.

• Pino

Voor de franstaligen:

http://perso.wanadoo.fr/cyclotourisme.aubenas.vals/casques.htm

• Judith

Hi Pino,

Wederom bedankt voor je eerlijke mening en bruikbare advies. Waarschijnlijk koop ik wel een helm, gewoon omdat het erwel bij past en het waarschijnlijk wel leuk staat bij mijn Farm Frites-wielrenshirtje (moet ik eerst “verdienen”, hoor ;-) ).

Het nadeel van een fietshelm is dat het volgens mij wel enigszins een schijn-zekerheid biedt (net als het dragen van latex handschoenen bij het bloed-afnemen of anderszins prikken van patienten teneinde HIV-besmetting te voorkomen; je prikt toch wel dwars door je handschoen heen bij een prikaccident). Als je flink valt, breek je toch wel je nek. Ook als je het paaltje bij de stoplicht in je buik krijgt of tegen je rug kun je aardig inwendig doodbloeden of verlamd raken.

Maar deze redenatie is natuurlijk eigenlijk onzin. Als je je hersenen kunt beschermen, moet je dat zeker doen. Dat ben ik met je eens. Ik ga me eens orienteren op de helmen-markt.

• Pino

Volledig eens met de “schijnzekerheid”.

Ai, reclame voor patat gaan maken!

Kijk eens in de rekken in eengoede zaak bij Castelli, Gore, Bogner, Loffler voor fatsoenlijke dameskleding.

• MiketheBike

Uiteraard altijd een helm dragen, wel zo veilig

Ik ken iemand die alles reflecterend had, tot aan zijn fiets aan toe (laten spuiten bij Giant). En toch willen ze hem niet zien op de weg.

Je hoofd is je alles, net als autogordels in de auto.

Een helm kun je zo duur als je wilt maken, ze zijn er al vanaf zo'n 50 Euro tot ruim 190 Euro.

Pasvorm is het belangrijkste. Een helm mag niet klemmen. Moet los op kunnen blijven zitten, als je je hoofd naar voren buigt, wel zonder riempjes!!!

Riempjes wel op de fiets vast hebben natuurlijk *D

Verder mag een helm niet te veel speling hebben, moet gewoon lekker op je hoofd zetten. Ga naar een winkel met fietskleding en helmen, bijvoorbeeld Lohman in Amsterdam, Stappenbelt in Apeldoorn. Mammoet in Den Haag. enz…

In ieder geval dat je een Mango, Met, Specialized en Giro kunt proberen.

Suc6

MiketheBike

• Pino

Mike, draag je op de boodschappenfiets ook “natuurlijk” een fietshelm?

Voor MTB en Race ben ik het volledig met je eens, maar als je de berichten van Judith leest, zul je zien dat het hier niet allemaal zo zwart/wit is.

Groetjes,

Pino

• MiketheBike

Hallo Pino (Waar is Ienieminie gebleven?)

Hieronder een citaat uit je “eigen” verhaaltje (Sesamstraat gekeken?)

Op je bescherming van je hersens ga je toch niet bezuinigen?

De huidige helmen beschermen ook goed tegen kou en zon? Hier is ook zonnebrand voor hoor. Rare reden vanwege de zon om een helm op te zetten *D

Op de stadsfiets doe ik geen helm op en soms als ik helemaal alleen op de weg ga fietsen over fietspaden ook niet (lekker veilig, daar gebeuren juist de ongelukken; te weten brommers, oudere fietsers die geen rekening houden met snelle fietsers, kleine kinderen!!!. Anders heb ik hem altijd op, dus toch? :-)

Snelheid is niet bepalend voor het risco dat je loopt. Precies je kan soms beter met een hoge snelheid vallen en doorglijden dan hard tegen de vlakte vallen en groter letsel oplopen.

Voorbeeld van domme val met potentieel ernstige gevolgen: kleine kinderen rijden je wielen in, kinderwagens, bejaardenlooprekje? etc.

Voor iemand op een hybride/toerfiets ligt dat toch wat anders. Waarom, lopen die geen gevaar? Denk je nou echt dat iemand die op een hybride rijdt langzamer rijdt dan een gemiddelde fietser op een opoefiets. Jij moet nog een hoop leren. Ik kan begrijpen dat jij geen helm opzet omdat jij je hersens niet hoeft te beschermen. :-)

En misschien is dat onderscheid wel merkwaardig.

Voor de andere fietsers onder ons, doe wat je zelf goeddunkt.

Als je op een “snellere” fiets rijdt loop je potentiëel gevaar. Denk daarom aan je eigen veiligheid.

En Judith rijdt op een superfiets, dus raadt ik haar daarom wel een helm aan.

Later

MiketheBike

• Pino

Dus jij draagt altijd een helm?

• Judith

Dank je voor de merk-tips! Ik zie eigenlijk tot nu toe nauwelijks dameskleding. Nu weet ik een beetje waar ik naar vragen moet!

Nogmaals bedankt!!!