Naafversnelling minder efficiënt?

  • Remco

    Klopt het dat een naafversnelling minder efficiënt met je krachten omgaat dan een derailleur en, zo ja, hoe is dit te verklaren?

    Mijn huidige fiets is uitgerust met een Shimano Nexave 7 versnellingsnaaf.

    Als het energieverlies erg groot is, overweeg ik een nieuwe fiets aan te schaffen, dus als iemand een uitspraak kan doen over het percentage potentiële winst in snelheid met een derailleurversnelling ben ik erg geholpen.

    Gracias!

  • Peter

    Het verschil in rendement is klein en wordt steeds kleiner. Er worden nu al naaf-versnellingen in het professionele MTB-circuit gebruikt (Rohloff). Kijk anders een op de site www.rohloff.de.

    Bovendien: naafversnellingen hebben de alleraardigste eigenschap dat ze nauwelijks onderhoud nodig hebben. Daarom is er voor een regulier woon-werk- of toerfiets eigenlijk niets beters dan naafversnellingen.

    Houd dus die fiets.

  • Gerard

    Hoi Remco,

    Ik betwijfel of een derailleurversnelling wel echt beter is.O.K. als alles nog nieuw is,de ketting in een rechte lijn loopt,zal het wel beter zijn.Maar voor hoe lang blijft dat.

    Tja en hoe dit te verklaren?

    Bij de versnellingsnaaf draaien er onderdelen binnenin de naaf mee,dat veroorzaakt verlies.

    Bij de derailleur draaien ook extra tandwieltjes in de spanner mee,de kettingschakels maken door die tandwieltjes ook nog eens extra bochtjes,vooral met een vuile\versleten ketting geeft dat verlies.En natuurlijk,afhankelijk van de gekozen versnelling,is het belangrijk dat de ketting in een rechte lijn loopt.

    Ik weet niet hoe je fietst,maar ik geloof niet dat je van fiets moet veranderen om daarmee een twijfelachtige winst te halen.Of stap anders meteen over op een race fiets,als je alleen maar snel wil.

    Als de grootste versnelling met je Shimano naaf niet groot genoeg is voor jou,kun je ook een kleiner achtertandwiel of een groter voortandwiel monteren,dan kun je een hogere snelheid bereiken.

    Ik zelf fiets het liefst met geen van beide sistemen,1 versnelling dus,maar wel een die bij mij past natuurlijk.

    Groetjes

    Gerard

  • Pino

    Het meest efficient is GEEN versnelling!

    De efficientie van naafversnellingen worst steeds beter, maar nog niet op het niveau van derailleursystemen.

    Bij verschillende versnellingen zijn er ook verschillende overbrengingsverliezen, afhankelijk van de constructie van de naaf. Mogelijk hebbeb SRAM en/of Shimano info op hun websites.

  • MiketheBike

    Hé Pino,

    Wel eens van Rohloff gehoord, daar is de wrijving het meest optimaal tav de derailleur. Enkel de prijs houdt vele mensen weg van deze schitterende naaf.

    Meer info op www.rohloff.de

    Info over naafversnellingen : http://www.rijwiel.net/4versnln.htm

    Rohloff claimt een : rendement van 96-98%

    gewicht 1.7 kg, versnellingsstappen: 13,6%,

    bereik: 526%.

    Da's veel meer dan een derailleurversnelling.

    Ciao

    MiketheBike

  • Pino

    14 echt bruikbare versnellingen, mooie naaf.

    Een MTB-expert heeft hem in z'n fiets en is er enthousiast over.

    Kost helaas alleen al los meer dan een modale stadsfiets.

    Om met J.C. te spreken: elk nadeel hep z'n voordeel (of was het andersom?).

  • MiketheBike

    Ut tis al goet Harrie,

    ciao

    Kijk even voor de gein op http://www.xs4all.nl/~wtv/ligfiets/cobra3.htm

    Het is echt wel een mooie naaf, nu nog betaalbaarder en ik koop hem ook.

    MiketheBike

  • Pino

    http://tandem-fahren.de/Mitglieder/Christoph_Timm/TandemTechnology.html

  • MiketheBike

    Zeer schoon ontworpen, en hij werkt ook nog.

    Dus maw Rohloff rulez…

    MiketheBike

  • Harrie

    Pardon ???