Hoi Remco,
Ik betwijfel of een derailleurversnelling wel echt beter is.O.K. als alles nog nieuw is,de ketting in een rechte lijn loopt,zal het wel beter zijn.Maar voor hoe lang blijft dat.
Tja en hoe dit te verklaren?
Bij de versnellingsnaaf draaien er onderdelen binnenin de naaf mee,dat veroorzaakt verlies.
Bij de derailleur draaien ook extra tandwieltjes in de spanner mee,de kettingschakels maken door die tandwieltjes ook nog eens extra bochtjes,vooral met een vuile\versleten ketting geeft dat verlies.En natuurlijk,afhankelijk van de gekozen versnelling,is het belangrijk dat de ketting in een rechte lijn loopt.
Ik weet niet hoe je fietst,maar ik geloof niet dat je van fiets moet veranderen om daarmee een twijfelachtige winst te halen.Of stap anders meteen over op een race fiets,als je alleen maar snel wil.
Als de grootste versnelling met je Shimano naaf niet groot genoeg is voor jou,kun je ook een kleiner achtertandwiel of een groter voortandwiel monteren,dan kun je een hogere snelheid bereiken.
Ik zelf fiets het liefst met geen van beide sistemen,1 versnelling dus,maar wel een die bij mij past natuurlijk.
Groetjes
Gerard