afstellimg

  • paultje

    Wie kan mij zeggen hoe je precies een wielrenfiets moet afstellen.

  • Pino

    Kleine vraag, er zijn boeken over volgeschreven.

    Kun je specifieker zijn of je het over het afstellen van onderdelen hebt of over afstelling van zadel, stuur en stuurpen ?

  • paultje

    Mijn vraag is eigenlijk de afstelling van het zadel. Persoonlijk vind ik de afstelling van het stuur iets persoonlijk want er zijn mensen die graag wat rechtop zitten. Maar als je wedstrijden rijd heb je meer profijt aan een afstelling waarbij het stuur wat lager staat waardoor je meer aerodynamischer bent. Je moet dan natuurlijk wel opletten dat je geen last van je rug armen en polsen krijgt.

    Maar als u mij wilt vertellen hoe je je zadel moet afstellen dan ben ik dik tevreden.

  • Pino

    Ook over dit ene onderwerp zijn al boeken volgeschreven.

    Onder veel voorbehoud een eerste aanzet waarmee je waarschijnlijk niet veraf zit.

    Zadel met bovenkant horizontaal (meeste moderne zadels).

    Meet je binnenbeenhoogte door een lat zo hoog mogelijk horizontaal tussen je benen te brengen, blote voeten en tegen een muur een streepje tekenen.

    Afstand tussen hart bracket en bovenkant zadel (op 2/3 van de voorkant) zou dan ongeveer 0.883x de binnenbeenlengte kunnen zijn.

    Andere suggestie: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

    http://www.cyclemetrics.com/Pages/FitLinks/bike_fit_links.htm

    suc6

  • MiketheBike

    Dat is toch een persoonlijke kwestie, jij voelt het het beste wanneer je pijn in je rug krijgt, of juist harder kan trappen.

    Want een goed gevoel en meer kracht weegt soms meer op dan een 1 cm lager zitten.

    Het hangt ook af van je leeftijd, ervaring en lichaam.

    Je kunt het stuur heel laag zitten maar als je nog in de groei zit is dat niet zo goed voor je lichaam.

    Ervaring : profs zijn een lage houding gewent en doen ook spierversterkende oefeningen voor het bovenlichaam in balans te houden.

    Dus maw, kijk aub niet naar de zithouding van een prof.

    Luistert naar uw eigen lichaam.

    Het ene lichaam is lenig en kan een lage houding aan zonder problemen. De ander is heel strak en gespierd en kan geen lage houding aan. Plus onderin de beugel vindt ik toch al niet prettig, hangen over je remgrepen geeft een zelfde en meer ontspannen houding.

    Suc6

    Sleutel met mate in mm's, niet in centimeters gaan veranderen.

    En doe dit bij voorbaat in de winter als je niet dagelijks aan het praktiseren bent, dan kan het lichaam er rustig aan de nieuwe postitie wennen.

    MiketheBike

  • Pino

    gebruiken renners eigenlijk maar heel zelden!, de meeste tijd wordt gereden met de handen op de remgrepen of bovenop. De handen gaan onderin in de finale of bij flinke tempoversnellingen, maar dat is (ruime schatting) geen 10 procent van de tijd.

    Je ziet wel heel vaak “toer”fietsers heel vaak onderin de beugel rijden, misschien omdat ze denken dat dat zo hoort. Om dan een enigszins comfortabele positie te krijgen moet je stuurpen dan heel merkwaardig staan of je geometrie van de fiets erg aangepast (lange balhoofdbuis, korte bovenbuis).

  • paultje

    Dat renners maar 10 procent van de koers onderin de beugels hangen ben ik het niet helemaal mee eens.

    Vooral bij criteriums zitten we heel vaak in de beugels. Doordat er veel bochten zijn waardoor je je helemaal op gang moet trekken is het noodzakelijk om in de beugels te zitten en bovendien ving ik het persoonlijk fijner de bochten te nemen in de beugels. Ik heb dan het iedee dat je veel gecontroleerder de bocht door kan.

    groetjes paultje

    ps.

    Pino je bent echt een aanwinst voor dit forum. Ik hoop dat je lang hier je tips wilt delen met ons.

    Wil je mischien ook nog eens vertellen wat je van http://wielrennen.web1000.com vind?

  • Pino

    Niet slijmen Paultje ;-) Ik kom die website trouwens niet op (temporaraly out of function o.i.d.).

    Criteriums is inderdaad goed voor onderin de beugel, inklassiekers is het weer een stuk minder. Ook op de baan in een groep onderin, want dat maakt het in elkaar haken van sturen een stuk lastiger.

    Dus; het hangt er vanaf.

    Waar ik vooral op wou wijzen is dat het naapen van een Cipollini in een sprint niet altijd de beste manier is om lekker op de fiets te zitten.

  • MiketheBike

    He allemaal,

    Het diep onderin de beugel vindt ik niet veel winst geven. Bartoli rijdt bijvoorbeeld ook vaak enkel op het stuur met de handjes over het stuur (net als voorheen met de spinaci's), onderin de beugel op de piste zou ik niet doen, want teneerste mag je niet op de piste rijden met remgrepen en ten tweede kan je je daar niet vasthouden.

    Criteriums worden vaak wel onderin gereden, maar wat ik al eerder vertelde is dat niet zo'n geschikte positie voor een “beginner”.

    Maar zit vooral hoe je lekker zit, en spiegel je niet zoals de pro's dat doen.

    MiketheBike

  • MiketheBike

    He Paultje,

    Je website ziet er leuk uit. Enkel je moet wel even je spellingscontrole functie uitbreiden of heb je de Belgische uitvoering toevallig in huis *D

    Verder staat er leuke info op voor de beginner en liefhebber.

    Suc6 met je wedstrijden.

    MiketheBike

    Enne Pino, die error komt vermoedelijk door “websense”.