Wij hebben een Benzo tandem en willen deze graag laten restaureren. Weet iemand een adres van een fietsrestaurateur die gespecialiseerd is in antieke fietsen.
Onze tandem is zeker al 50 jaar oud
Ik heb pas een zeer oude tandem gerestaureerd incl de lederen Lepper zadels . Dit is zeer goed om te doen , maar . Het kwaad zit hem meestal niet in het zichtbare maar zeker voor een tandem in het onzichtbare . In de buizen van het frame kan veel roest zitten en het is nodig om eerst met een mini camera in het frame te laten kijken . Ik heb resultaten van mooie zeer oude fiesten gezien welke gewoon door braken omdat ze van binnen uit aan het roesten waren .
Ik weet niet waar je woont , maar als je in het Brabantse woont wil ik wel even kijken .
Groeten Ton .
Heel goede tip, ton. Met name tandems hebben, behalve door roest, ook door hun lengte, last van scheuren in het frame, en dan hoeven ze niet eens zo oud te zijn. Per slot is een tandem bedoeld om met twee op de rijden, en dat belast het ook nog eens langere frame behoorlijk. Vooral tandems uit de verhuur (komt veel voor) hebben daar, door de vaak ruwe behandeling extra last van.
Hallo Ton,
Bedankt voor je reactie.
Wij denken dat de buizen van onze tandem nog niet verroest zijn, maar zeker weten doe je het nooit. Wij wonen in Vlaardingen, maar de afstand is wel te overbruggen.
Over onze tandem het volgende:
Benzo was, als wij goed zijn ingelicht, een Vlaardingse fietsenfabriek(je).
De tandem is ooit verkocht of in de verhuur geweest bij een rijwielhandel in Lunteren. Op de tandem zit n.l. het merk, maar ook een plakker van de rijwielhandelaar.
Wij hebben geen flauw idee of er nog ergens originele onderdelen zijn, want wat wij missen is o.a. de kettingkast.
Vr.groet Gerda & Kees
Over roest , dit zit in de buizen en is aan de buitenkant onzichtbaar . Over onderdelen deze zal je zelf moeten maken als ze niet meer te verkrijgen zijn . In het geval van jullie tandem spreek je over de kettingkast en dit valt niet mee , maar niet onmogelijk . de eerste vraag is bestaat het frame nog van de oude kettingkast , en hoe ziet dit er uit . De bespanning is wel te maken met behulp van een schoenmaker die nog haakjes kan zetten . Dit zijn de haakjes aan de onderkant van de ketting kast , waarmee hij opgespannen zit d.m.v. een touwtje . Ook zijn er nog fabrieken die dit voor je kunnen doen , wellicht die oma fietsen maken . Ik heb vorige week nog jasbeschermers gekocht voor onze tandem geheel origineel dus er moeten ook nog fabriekjes zitten die je vooruit kunnen helpen . Een tip vraag eens bij vereniging de oude fiets ook op internet te vinden . Hier zijn mensen te vinden die wellicht dit probleem voor je kunnen verhelpen . Ik heb een tandem van 1932 en geheel in oude staat , maar om te vragen hoeveel tijd en geld hierin gestoken is weet ik niet . Ook blijf ik aan de gang om hem steeds perfecter te krijgen , en nu heb ik net twee zeer oude Lepper zadels er op kunnen zetten . Deze zijn geheel gerestaureerd incl het leder maar het heeft een half jaar gekost om de mallen voor het leder op te spannen en het metaal weer tip top te krijgen . Ik wens je dus veel sterkte maar nogmaals het is niet onmogelijk als je elke keer een beetje doet .
succes Ton .
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?