batavus 5 speed?!?!?!

• Jobke

Hoi Fietsliefhebbers,

Ik heb een batavus damesfiets (dacht type touring) 5 versnellingen met twee kettingkjes voor het afstellen van de versnelling aan beide kanten van de fiets een en heb maar een hendel op het stuur(is geen dubbele hendel) ik heb al wat geprobeerd maar krijg ze er niet lekker in.Wie kan mij helpen met dit probleem??

In welke versnelling moet het linker kettingkje en in welke versnelling moet het rechter kettingkje. Alvast bijvoorbaat dank.

Jobke

• pieter

5 bak met 2 kabels, 1 handle. waarschijnlijk een (sachs) torpedo pentasport.

Op de handle staat een kleine markering welke kabel boven en onder moet komen. De linkerkabel boven. Let op: dat is heel belangrijk.

De rechterkabel stel je af als een 3 bak: als de handle in 1 (of 2) staat moet er na het draaien aan de pedalen een heel klein beetje ruimte zitten op de contolestift, net niet helemaal strak dus.

De linkerkabel moet in de 1 en in de 5 net zo strak gezet worden. Dan wordt de kabel namelijk aangetrokken en in de 2,3,4 zit de kabel teruggetrokken.

Met die linkerkabel moet je waarschijnlijk een beetje proberen.