Een tandje meer

• Legion

Ik heb een probleempje met mijn mtb, ik heb een buitenblad van 44 tanden en dat is met veel te weinig, in de ardennen naar beneden haal ik 58.7, thuis op het vlakke haal ik 58.2. Ik heb m evervolgens helemaal ongans getrapt maaar harder wil gewoon niet, het is alsof mijn psychologische toerenbegrenzer ingrijpt, ik maak dan zoooooo belachelijk veel omwentelingen per minuut dat ik echt mijn spd's nodig heb om mijn pedalen nog te volgen. Ik heb echter nog wel kracht over dat voel ik. Achter heb ik wel 11 tandjes dus zoek ik een groter voor tandwiel, 46 kan ik wel vinden maar veel groter wordt het niet lijkt het. Kan iemand mij vertellen welke merken MTB tandbladen leveren met meer dan 46t en hoeveel maat 1 tandje meer uit, moet ik echt denken aan 50+ tanden of zou ik ook al wat hebben aan 48??? Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord.

——————————————————————————————-

They call me legion, for we are many…

• Harrie

Volgens mij moet je volgend jaar maar aan de Tour of het MTB Worl Cup circuit meedoen, want vrijwel alle MTB pro's blijken genoeg te hebben aan 44x11, zie de nieuwste XTR specificaties.

Of rij je hoofdzakelijk op de weg met je MTB ?

Oude Shimano MTB bladen zijn er tot 48 en heel sporadisch nog groter, maar de passing op je crankstel kan wel een probleem worden.

Waar je verder mee te maken krijgt: MTB voorderailleurs zijn niet ontworpen voor die maten kettingwielen.

Probeer ook geen weg-crankstel met weg-voorderailleur te koppelen aan je MTB linker shifter. Gaat mis met de indexering.

Misschien kun je denken aan Shimano's Flat Handlebar Racing Components wat betreft je losse linker shifter, voorderailleur, crankset.

• Pino

kun je sneller ronddraaien, maar zijn erg zeldzaam.

• Carel

Ik heb nog een gloednieuw crancstel, grootste blad is56 tands, liggen

Bel maar even, dan komen we er wel uit

Carel Rietveld 06-1088.4969

• Legion

ik ben zelf wat aan de lange kant (1.92) is het dan ook minder verstandig om 165 mm cracks te monteren of is dit echt bullsh*t.

Bedankt voor de reacties

————————————————————————

They call me legion, for we are many…

• Carel

Geen idee, probeer hetuitzou ik zeggen…

• Pino

Traditie zegt dat je 175-180 mm zou “moeten” rijden. (Pseudo-) wetenschappelijk onderzoek zorgt voor grote vraagtekens bij deze wetmatigeheden.

Typ in google myth en/of cranklength in en je krijgt een hoop info.

• Legion

k bedankt voor de tips, ik zal het es proberen