Fietsvakantie

• Jan

Hoi,

Ik ben van plan om midden/eind augustus op fietsvakantie te gaan door Nederland, voor ongeveer 1 a 1,5 week. Ik wil, indien mogelijk, op de racefiets gaan. Daarbij wil ik geen fietstassen meenemen, maar gewoon een rugzak van +/- 30 liter op de rug. Daarbij wil ik dan in pension, herberg of bij iets anders logeren.

Hierover zou ik graag adviezen willen hebben en eventuele ervaringen van anderen.

Met vriendelijke groet,

Jan.

• riemke

hoi Jan

ik heb zelf veel door nederland gefietst, vooral langs landelijke fietsroutes. die kan ik je echt aanraden, je komt langs mooie wegen die je zelf niet zo gauw zou vinden. ik weet niet waar in nederland je heen wilt, maar heb je er ook al aan gedacht datje je fiets op de trein kunt meenemen? ervaring met pensions heb ik niet, ik ga altijd kamperen. groetjes, Riemke

• Jan

Eigenlijk heb ik zelf in gedachten om geen trein te nemen, alleen wanneer ik in

tijdsnood kom of om een andere reden, zal ik de trein nemen. Ik ben van plan om vanaf Meppel eerst in 3 dagen richting Maastricht te fietsen. Daarna richting Tilburg en daarna via alkmaar richting Meppel.

Denk je dat zoiets zo lukken met alleen een rugzak met wat kleding, toilet spullen vol.

Ik ben van plan om de volgende dingen mee te nemen:

2 fietsbroeken

3 t-shirts

1 lange broek

1 normale korte broek

2 nette shirts

1 handdoek

toiletspullen

fototoestel

Camelback

handwasmiddel

Zijn er nog meer dingen nodig, of juist minder?

• riemke

het lijkt me tamelijk veel en zwaar jouw bagage, maar zoals ik al zei, ik ben niet gewend te fietsen met een rugzak. je kunt spullen eerst wegen en dan je lichtste broek en shirts meenemen. bedenk dat je maar een stel kleren tegelijk aan kunt… en als je onderweg een keertje wast hoef je niet zoveel mee.

wat ik je echt kan aanraden is een speciale handdoek, te koop bij perry sport of zo, klein, lichtgewicht, snel weer droog en ook als je kleren wast onderweg, kun je ze in die handdoek rollen en dan uitwringen, zodat je kleren sneller drogen. de handdoek zelf droogt ook nog goed als ie nat is. en ook wegwerpwashandjes vind ik altijd erg handig, te koop bij de drogist.

ik neem met fietsvakantie meestal een shampoo van urtekram mee, helemaal van nauurlijke stoffen, en gebruik dat voor haar wassen, douchen, kleren wassen en afwas. (te koop bij reformhuis of zo)

en trouwens, als het je te zwaar wordt en je hebt teveel mee, kun je wat terugsturen naar huis (heb ik dit jaar met een rugzakvakantie gedaan)

je route lijkt interessant, veel verschillende gebieden van nederland. je zou vanaf alkmaar naar enkhuizen kunnen gaan en dan met de boot naar stavoren. zowel de boottocht als de fietstocht in die buurt zijn mooi.

prettige reis, groetjes, Riemke

• Jan

Dank je voor je advies!

Ik zal hem zeer zeker gebruiken. Ik ben wel redelijk gewend om met rugzak op de fiets te rijden. Alleen misschien nog niet zoveel. Ik neem wel even wat minder mee. Als ik dan niet genoeg heb meegenomen, kan ik altijd nog gaan shoppen ondertijd.

Ik ga weer verder met plannen.

Groeten Jan.

• ms

Jan,

Ik heb (nog) geen ervaring met fietsvakanties in Nederland, maar vrienden zijn erg enthousiast over de stichting “Vrienden op de fiets” wat betreft overnachten voor een redelijke prijs, en vaak erg leuk. Je vind de site op de fietspagina onder het kopje “Overnachten”. Veel plezier

Maartje

• Jan

Hoi,

Mijn ouders zijn er lid van, dus ik kende ze al.

Maar even goed, toch bedankt

• Remco

Beste Jan,

Tip: doe jezelf een lol en ga niet met een (te) zware rugtas fietsen!

Overweeg de aanschaf van een sportief karretje, genaamd B.O.B. Yak. Kosten: ongeveer 358 euro.

In het tijdschrift Fiets staat een test van dit ding en daar komt-ie zeer goed uit. Kijk anders eens op de website www.bobtrailers.com.

Fijne vakantie met veel plezier (en zonder rugpijn) gewenst!

Groeten,

Remco.

• Jan

Helaas is mijn budget niet zo groot om zoiets te kunnen doen. Ik ben nog steeds een student.

De groeten jan.

• Remco

Huren!