Een fiets

• Marieke

Hoi,

Ik ben opzoek naar een fiets in Amsterdam.

Ik ben net uit België naar Amsterdam verhuisd maar weet niet goed waar ik ergens een goedkope fiets kan kopen (enkele 10-tal ?) en of iemand tips heeft om (zo goed mogelijk) te voorkomen dat mijn fiets wordt gestolen.

Dank je!

Marieke

• Judith

Tips tegen het “laten stelen” van je fiets:

* laat preventief na het stallen je banden leeglopen en pomp ze op bij het terugkomen bij je fiets. Je hebt dan wel een lekkere pomp nodig, maar het werkt prima!

* of zet een kinderzitje op je fiets, dat maakt hem ook minder aantrekkelijk.

* gebruik een bewaakte stalling. Er zijn er diversen in Amsterdam, waar je heel goedkoop je fiets kunt stallen, b.v. op het Rokin (goedkoop) of bij elk station (ietsje duurder).

Pas verder op met het kopen van fietsen van de straat (b.v. bij de mensa's, waar je fietsen aangeboden krijgt (van junks) tegen bodemprijzen van enkele tientjes in euro's). Deze fietsen zijn vrijwel altijd gestolen en het zou zonde zijn als je je schuldig zou maken aan heling. Ga dus naar een gewone reguliere fietsenzaak en koop daar een tweedehandsje. Dan ben je er zekerder van (maar ook niet 100%) dat je een “gewone twedehands” hebt.

• mudbiker

gebeurt ook wel eens dat die junk een smeris blijkt te zijn.en dan krijg je een hogere straf dan de gemiddelde junk.koop een zo goed koop mogelijke fiets,liever 4 keer een goedkope fiets gejat dan een keer een dure,en vooral in de binnestad opletten waar je de fiets neer zet,ze willen nog wel eens grote schoonmaak hauwe

en geen licht in het donker geen hand uitsteken, tegen het verkeer in rijden,overal @!#$ aan hebben en denken die auto of tram stopt toch wel.

veel sterkte als fietser in adam je zal het nodig hebben.

• joury

Het ideale wapen tegen de fietsdiefstal is een combinatie van een vastgemonteerd axa sl7 slot en een GEHARDE KETTING met een cyclops slot of een ringslot, deze kettingen zijn vrij prijzig maar wel goedkoper en makelijker dan 4 keer een goedkoop fietsje.

Heel belangrijk! Zet de fiets altijd ergens aan vast! Zorg ervoor dat de ketting door het frame gehaald word zodat de fiets niet meegenomen kan worden door het loshalen van een wiel.

Kindezitjes werken absoluut niet, deze worden zelfs van fietsen gestolen.

Kabels zijn met een goed tangetje zo door te knippen dus zinloos.

Alle sloten kunnen open, maar een sl7 lukt ‘meestal’ alleen door hem open te slijpen wat niet lukt op straat.

De geharde ketting is niet open te zagen, slaan, krikken of vriesen en kan ook alleen open gemaakt worden met een profesionele betonschaar of door he door te slijpen. De gemmidelde junk pakt altijd de makelijkste fietsen dus op deze manier is de kans dat je fiets blijft staan groot.

De investering van sloten is voor een sl7 ongeveer 17eurotjes en de ketting minimaal 40,-. Maar geloof me het betaald zich terug.