race of recht stuur

• Gerard Weijdeveld

Ik ben van plan om een nieuwe kwaliteits maatfiets te kopen, voor woon-werkverkeer (zo1n 8000km/jr). Mijn huidige fiets is voorzien van een racestuur, hetgeen diverse mogelijkheden heeft betreffende hand-posities.

Nu denk ik eraan om een recht stuur te nemen met bar-ends.

Heeft iemand hier goede ervaringen mee? Ik heb nl vernomen dat een recht stuur nogal eens problemen geeft, zoals tintelende vingers/handen en zere polsen.

• Pino

Veel trillingen kunnen ook opgevangen worden door goede handschoenen en banden.

Pak eens een staaf (of pen) en leg die voor je in een stand waarin ze vanzelf komen. Dan zul je inzien dat een zuiver recht stuur niet altijd even optimaal is.

Je geeft een flink aantal kilometers aan, misschien is een combinatie van verschillende (opzet-)sturen een mogelijkheid voor je.

Met een racestuur zit ik bij woon-werkverkeer zo goed las nooit “onderin” de bocht, wel op renhgrepen of op het vlakke middendeel. Mogelijk ga ik weer een Spinaci stuurtje uit de kast halen. Bij langere stukken wind tegen ook erg prettig.

Je fietst genoeg om te bepalen wat goed voor je is. Mogelijkheden zijn er zat. Succes!

• Jos

Ik heb ook wat slechte ervaringen met gevoelloze vingers en handen, maar denk dat ik het nu gevonden heb. Had eerst een racefiets, maar zat zelden onderin de stuurbocht. Daar had ik al gevoelloze vingers. Toen kocht ik een mountainbike met een recht stuur en bar-ends. Dat was al een stuk beter, maar nog steeds die vervelende vingers. Nu heb ik een hybridefiets Koga met een gewoon stuur en heb totaal geen last meer. Ik heb nu ook begrepen dat de stand van je polsen recht moet zijn en dat er niet teveel gewicht moet komen op je stuur maar meer op je zadel. Kwestie dus van rechte polsen en goede gewichtsverdeling.

Succes.Pino schreef:

>

> Veel trillingen kunnen ook opgevangen worden door goede

> handschoenen en banden.

> Pak eens een staaf (of pen) en leg die voor je in een stand

> waarin ze vanzelf komen. Dan zul je inzien dat een zuiver

> recht stuur niet altijd even optimaal is.

> Je geeft een flink aantal kilometers aan, misschien is een

> combinatie van verschillende (opzet-)sturen een mogelijkheid

> voor je.

> Met een racestuur zit ik bij woon-werkverkeer zo goed las

> nooit “onderin” de bocht, wel op renhgrepen of op het vlakke

> middendeel. Mogelijk ga ik weer een Spinaci stuurtje uit de

> kast halen. Bij langere stukken wind tegen ook erg prettig.

> Je fietst genoeg om te bepalen wat goed voor je is.

> Mogelijkheden zijn er zat. Succes!

• MiketheBike

De ene persoon kamt sneller met gevoelloze vingers en handen dan de andere persoon. Dit is dus een persoonlijke voorkeur.

Gewenning is echter ook een feit, en een verhoogt stuur (zgn freeride stuur) geeft vaak al een verbetering. Ook speciale grips waren en zijn mogelijk.

Handschoenen geven ook vaak resultaat, en soms ook niet.

Veel mensen houden hun stuur te strak vast en knijpen er verkrampt in, dit geeft ook een gevoelloos gevoel door, of het wordt er door versterkt.

Dit verhaal is echter om te benadrukken dat Pino wel degelijk de juiste antwoorden cq oplossingen heeft aangedragen, echter kan dit niet voor iedereen soelaas bieden.

Suc6 en heb veel plezier met het “nieuwe” fietsen.

MiketheBike

• Legion

Om gevoelloze of tintelende handen / vingers te voorkomen is een setje goede handschoenen heel belangrijk (en makkelijker te vervangen dan een stuur). Op dit vlak scoort specialized met hun bodygeometry serie duidelijk het hoogst, ik kan ze echt aanraden. Specialized heeft overigens nog meer onderdelen met het BG label, het bekendst zijn de zadels (met die spleet aan de achterkant), ik heb nog nooit een slecht testverslag onderogen gekregen over de bodygeometry eigenschappen van welk van deze producten dan ook.