velgen met ceramisch remvlak

• Gerard Weijdeveld

Wie heeft er ervaring met velgen met een ceramische remvlak?

Ik ben bezig om een kwaliteits maatfiets samen te stellen en hierbij denk ik aan deze ceramische velgen.

- Is het remvermogen beter dan normale velgen?

- Slijten de remblokjes minder?

- Wat is de duurzaamheid; ik heb nl ook gehoord dat de ceramische laag door z`n hardheid af kan brokkelen.

• Pino

- remvermogen is vergelijkbaar met de “gewone” velgen, mits aangepaste remblokjes worden gebruikt,

- gewone remblokken slijten iets sneller, zeker in het begin, het gebruik van aangepaste remblokjes (Shimano, ik meen ook Kool Stop of Madison),

- duurzaamheid qua doorslijten is groter tenzij impacts van stenen o.i.d. optreedt, gevoeligheid voor slagen is gelijk.

Ze zijn daarom vooral aan te raden als je veel in de regen rijdt en je in een razend tempo je “normale” velgen doorslijt. Goed je remblokjes schoonhouden kan al helpen.

Afbrokkelen kan gebeuren, eerdere modellen hadden daar meer last van dan de huidige.

• MiketheBike

* Mijn ervaring met Mavic's Sup Open 4CD is dat ze beter bijten dan een traditionele velg.

* Slijtage remblokken normaal

* De oudere Rigida en Mavic hadden wel eens last van stukjes die in het geheel loslieten, stukjes van plm 1 cm. Dit kwam door een niet gereinigd stukje metaal.

Hierdoor kon het niet goed hechten waardoor het los kwam.

* Het staat iets sjieker.

Suc6

MiketheBike

PS Kijk eens bij Salden.nl voor deze velgen.

• Legion

Is het verstandig deze velgen op een mtb (in de bagger) te monteren of hebben ze meer problemen met zand, modder en aanverwanten dan gewone velgen. En is er wellicht een merk dat deze techniek toepast op schijven van schijfremmen (voor fietsen, voordat iemand met namen als porsche en mclaren aan komt ;-))

• MiketheBike

Ze zijn beter bestand tegen wrijving, maar door zand kan het gaan krassen.

Oplossing is discbrakes!