Ik ben hard aan het zoeken naar mogelijke onderdelen voor op mijn nieuwe fiets, ik wil deze geheel eigenhandig samenstellen, zodat ik een unieke fiets krijg die exact op mijn wensen is toegespitst. Op zoek naar een interessante voorvork kwam ik o.a. modellen met vervombare paralellogram tegen van Look en Noleen, over deze vorken heb ik een aantal vragen waar ik hoop langs deze weg antwoord op te vinden.
Hoe zit het met de;
-zijdelingsestijfheid? Deze vorken hebben immers een aantal scharnierpunten, een factor die bij achtervering de stijfheid vaak doet afnemen.
-onderhoud?
-demper, is het mogelijk deze te vervangen voor een achterdemper bij slijtage?
-werking progressief/linear?
-beschreven baan? Ik heb ooit gehoord dat deze vorken geen baan recht omhoog beschrijven maar min of meer een boog naar voren en omhoog, is dit waar en is dit een voor- of nadeel?
-montage? zijn deze vorken op ieder (nieuw) frame te bevestigen of dient de balhoofdbuis aan speciale eisen te voldoen (bijv. lengte) zoals dat bijvoorbeeld bij headshocks en manitou sherman het geval is?
-remmen, zijn deze vorken bestand tegen de krachten die vrijkomen bij het gebruik van degelijke schijfremmen?
Als u op een of meerdere vragen een antwoord heeft hoor ik dit heel graag, alvast bedankt, als u nog andere aandachtspunten weet te bedenken dan hoor ik die graag.
——————————————————————————————————–
They call me legion, for we are many…