vorken met paralellogram

  • Legion

    Ik ben hard aan het zoeken naar mogelijke onderdelen voor op mijn nieuwe fiets, ik wil deze geheel eigenhandig samenstellen, zodat ik een unieke fiets krijg die exact op mijn wensen is toegespitst. Op zoek naar een interessante voorvork kwam ik o.a. modellen met vervombare paralellogram tegen van Look en Noleen, over deze vorken heb ik een aantal vragen waar ik hoop langs deze weg antwoord op te vinden.

    Hoe zit het met de;

    -zijdelingsestijfheid? Deze vorken hebben immers een aantal scharnierpunten, een factor die bij achtervering de stijfheid vaak doet afnemen.

    -onderhoud?

    -demper, is het mogelijk deze te vervangen voor een achterdemper bij slijtage?

    -werking progressief/linear?

    -beschreven baan? Ik heb ooit gehoord dat deze vorken geen baan recht omhoog beschrijven maar min of meer een boog naar voren en omhoog, is dit waar en is dit een voor- of nadeel?

    -montage? zijn deze vorken op ieder (nieuw) frame te bevestigen of dient de balhoofdbuis aan speciale eisen te voldoen (bijv. lengte) zoals dat bijvoorbeeld bij headshocks en manitou sherman het geval is?

    -remmen, zijn deze vorken bestand tegen de krachten die vrijkomen bij het gebruik van degelijke schijfremmen?

    Als u op een of meerdere vragen een antwoord heeft hoor ik dit heel graag, alvast bedankt, als u nog andere aandachtspunten weet te bedenken dan hoor ik die graag.

    ——————————————————————————————————–

    They call me legion, for we are many…

  • joury

    Lang verhaaltje

    Deze vorken zijn aanzienlijk stijf, zelfs met alle scharnierpunten.

    Look is op dit moment de beste keus door een ronduit superieure kwaliteit tegenover girvin/noleen. Noleen is op het moment ook vrijwel uitgestorven.

    De demper van look wordt gemaakt door fournales en is een luchtdemper met als zijn bijkomende rijeigeschappen(linear).

    Het rijgedrag is ‘anders’ dan een telescoop vork, of het beter of slechter is is niet te zeggen maar hangt van je persoonlijke voorkeur af. De paralel is wat minder geschikt voor freeride door de wat kortere veerweg maar is weer erg effectief voor cross country door dat deze vork geen verlies geeft in bochten door in te veren. Ook blijft de vork werken tijdens het remmen, telescoop blokeerd vaak bij het remmen door het inzakken en buigen van de vork

    Het frame is geen probleem. De vork(1 1/8) moet wel in de goede maat besteld worden ten opzichten van je balhoofdbuis hoogte (3 maten).

    Remmen is door de hogere stijfheid geen probleem, een schijfrem komt op deze vork ook beter tot zijn recht dan op een telescoop. Maar als je toch naar een licht geheel wil kies dan voor een paar lichte V-brakes.

    bedenk goed wat je met de fiets wil doen voordat je zoiets aanschaft, ga je springen en afdalen kies een telescoop. Wil je snel en licht zijn en rijdt je 'normale ATB parcouren overweeg dan een paralel.

    GROOT VOORDEEL=ERG MOOI (veel carbon en cnc)

    GROOT NADEEL=DUUUUUURR (+/_999euro)

  • joury

    Kijk ook even op www.lookcycles.com

    noleen is trouwens overleden.

  • Sunny

    Retro-repro…

    Vergis je niet… als je zegt noleen is overleden. Tijdens een kort verblijf in Amerika heb ik meerdere retro Proflex Bikes gezien…

    857 / BEAST / ANIMAL… verschillende met (nieuwe) Noleen. Uiteraars is het nadeel van Noleen dat dit na ca. 4-5 jaar verhard of

    zo zacht wordt als SWISS CHEES, echter nog wel verkrijgbaar. Trouwens, er worden nu wel verschillende alternatieven gebruikt.

    Soms uit nood geboren (wikkelen van een binnenband, bijstellen veerafstand / vastzetten met tripes) of rubber (auto) dempers,

    zelfs het stapelen van meerdere rubber ringen, maar ook goede veer (staal-RVS) vervangingssets.

    Heb zelf ook een PROFLEX BEAST…bouwjaar 1996. Super bike, took al lot of beatings…I (luckely) didn't… ;)