Beste racefiets < ? 900,-

• Koen

Ik ga dus een racefiets kopen, voor het eerst. Heb de afg twee jaar op een cross-hybride (trek 7200) gereden (die nu in de verkoop is, zie verkoop-prikbord).

Het wordt een instapmodel, oftewel ‘starter’, onder de ? 900,-

dan kom je dus uit bij de Trek 1000, Giant OCR 2 of 3, Batavus Equipe, Elite, of Road Cruiser Lite. En waarschijnlijk nog 1 of 2 fietsen, veel meer niet.

Ik fiets op de vlakke Brabantse wegen zo'n 1000km per jaar (niet zoveel, ik weet het) en neem hem 1 of 2 x per jaar mee naar Ardennen of Limburg voor wat klimwerk.

Graag 1. de voordelen en nadelen van bovengenoemde fietsen, 2. Shimano Sora vs. Tiagra vs. Campagnolo Xenon; 3. hoe belangrijk is gewicht (varieert tussen 10,6 en 9.8 kilo bij de genoemde modellen)

Kan iemand helpen?

• Jan

Kijk eens bij:

www.fietsophetnet.nl

Die fietsen zijn zo'n 200 euro goedkoper dan de adviesprijs. Is wel een mooi idee toch? Ik zoek zelf ook nog een racefiets in ongeveer dezelfde klasse. Ik moet

nog even kijken welke ik neem. Ik zit te kijken naar de Gazelle Vuelta of de Giant OCR 1. Misschien nog wel een goed 2de hands frame met opgebouwde onderdelen.

De groeten Jan.

• Koen

Ik denk toch het sterkst over de Batavus Elite.

Nog steeds zoek ik meningen van ‘kenners’ over de kwaliteitsverschillen Sora-Tiagra-Campa Xenon. Nu zou ik ook graag info hebben over de voor en nadelen van compactframes t.o.v. traditionele frames.

Bij voorbaat dank!

• Harrie

Compact of traditioneel: als je je ogen dicht doet merk je geen verschil. Smaken verschillen. In ieder geval zeurt met de komst van compact sizing de klant nu niet meer om 18 verschillende frame hoogtes, maar blijken 3 of 4 ook te volstaan.

Verder zijn er theoretisch wel wat dingen mogelijk die in het voordeel van compact spreken, zoals gewichtsbesparing, stijfheid, aerodynamica, maar dan moet alles wel goed uitgevoerd zijn. Als alles klopt, kan de fietsenconstructeur er wel wat voordeel uithalen.

Sora, Tiagra en Xenon: in ieder geval is de bediening van de versnellingen geheel verschillend. Probeer alle 3 eens uit en kijk of iets je wel of niet bevalt.

Verder is Tiagra gemakkelijk te upgraden naar bv 105.