Mountainbike met smalle banden?

• Bas

Momenteel heb ik een 5 jaar oude mountainbike met dikke profielbanden. De fiets op zich ben ik tevreden mee, maar met de banden minder. Het profiel haalt toch behhorlijk wat snelheid weg. Ik wil de fiets gebruiken voor redelijk snel rijden op asfalt en voor beklimmingen van heuvels in Limburg. Zijn er nu ook mountainbikes met smalle profielloze banden (zoals op een wielrenfiets)? Wil namelijk het model van de mountainbike behouden maar dan wel met smallere banden…

• paultje

Er zijn banden waar geen of weinig profiel op zit. Je kunt deze dan gewoon op je mountainbike velg zetten waardoor je veel minder weerstand hebt dus kun je sneller. Er zijn ook semi-slick banden dit zijn banden waar in het midden geen profiel zit maar aan de zijkanten wel. Je kunt dan gewoon de weg op maar als je dan effe zin hebt om een bos in te schieten dan is dat ook mogelijk.

groeten

Paultje http://wielrennen.web1000.com

• Bas

Zit er veel verschil in snelheid denk je tussen de dikke (mountainbike) en de smallere banden (wielrenfiets) als ze beide profielloos zijn. Of valt dat wel mee?

• mudbiker

ligt ook aan de banden spaning op me race fiets pomp ik me banden op tot 8.5 atm op de atb kom je niet veder dan 5 atm ook ik fiets wel eens met zg semi-slick op me mtb, die fietst wel sneller maar haalt het niet met de snelheid op de race fiets.

dus er is geen vergelijking te maken tussen een mtb met smalle banden en een racefiets,je kan dus wel harder rijden met smalle slicks op je mtb maar ga dan niet denken dat je een racefiets heb,doe zo als ik en vele met mij koop er ook een race bij.

• legion

specialized heeft een setje pure slicks voor de MTB, ik dacht dat ze onder de naam fat boy op de markt worden gebracht. Leuke bandjes als het droog is, maar zeker als je van het betere bochtenwerk houdt kan je beter opteren voor een band met wat meer profiel, ik gebruik een semi slick van michelin maar er is toch een duidelijk verschil te merken in de snelle bochten op het asfalt (droog maar vooral nat) met de banden die ik in de winter gebruik. Let dus op, rendement is leuk maar het is niet alles!

————————————————————————————————–

They call me legion, for we are many…