Hallo,
Ten eerste koop GEEN weduwefiets (opoefiets) !! Deze fietsen zijn totaal ongeschikt om kinderen op/aan te vervoeren, want het frame is daar te slap voor. Vooral als je er ook nog een buggy aan gaat hangen - doodeng !! Zwieber, zwabber.
Daarbij zijn de frames nogal hoog en als je niet zo lang bent (zoals ik) kun je niet met je voeten bij de grond en is op- en afstappen nogal eng en over een noodstop zullen we het al helemaal niet hebben.
Ik heb dus een aantal maanden met een kind voorop een opoefiets gefietst en ik vond het dus 3 x niks.
Toen de jongste oud genoeg was om vooorop te zitten heb ik een Gazelle Impala met extra laag en versterkt frame gekregen. Ook nog eens trommelremmen en 7 versnellingen. Heerlijke fiets - een echt “werkpaard” wat er ook nog sportief uitziet. Zoveel mogelijk roestvaststaal, dus echt stevig en degelijk. Zonder zwieberen en zwabberen 2 kinderen op de fiets + buggy in de buggydrager en een mand voorop.
Omdat het frame zo laag was kon ik eerst de kinderen op de fiets doen, daarna op het zadel gaan zitten, trapper omhoog brengen, lagere versnelling kiezen en rustig wegfietsen. Even stilstaan? Geen probleem, rustig voet(en) op de grond en op het zadel blijven zitten.
Oke het fietst wel wat zwaarder omdat ik mijn benen niet goed kon strekken (zadel staat nu hoger, want de jongste is te zwaar voor voorop geworden), maar dat vond ik minder belangrijk dan de veiligheid.
Jullie willen dus een Gazelle Grenoble aanschaffen. Ja ik weet wel, die ziet er lekker sportief uit. Nadeel is dat die fiets volgens mij van aluminium is en dat is toch minder sterk dan een stalen fiets.
O, ja wij hebben Bobike-stoeltjes op/aan de fiets - dat vinden wij gewoon de beste.
Dus ik zou zeggen - ga eens naar een fietsenzaak en kijk eens voor een Gazelle Impala.
Voor een foto kijk op:
www.gazelle.nl/cgi-bin/bikes/frames.asp?segment=comfort&model=&keuze=Impala&x=56&y=23
Groetjes
P.S. Het is trouwens een illusie om te denken dat je op kunt stappen tussen het stoeltje en zadel in. Dat moet op de “damesmanier”. Dus naast de fiets staan, gekruiste benen (buitenste voet op de trapper) even steppen, omhoog komen, been tussen zadel en zitje en dan gaan zitten.
Veel veiliger is het dus om ervoor te zorgen dat je bij de grond kunt met je voeten, zodat je eerst op het zadel kunt gaan zitten.