naafdynamo

  • Henk van Liere

    Wij zijn van plan een nieuwe fiets te kopen maar we weten niet hoe die naaf-dynamo werkt. Betekent dat dat je bij het fietsen altijd weerstand voelt? Vergelijkbaar met een gewone dynamo of is de weerstand niet te merken.Zijn er nog andere voor en nadelen?

  • joury

    Een naafdynamo loopt bij gebruik van je verlichting aanzienlijk lichter dan een normale dynamo, maar als het licht uit staat loopt deze naaf iets zwaarder dan een naaf zonder dynamo. Dit is voor stadfietsen verwaarloosbaar maar voor een licht sportfietsje kan dit hinderlijk zijn.

    Nadelen zijn: loopt iets zwaarder zonder licht en is een stuk duurder.

    Voordelen zijn: Loopt lichter met licht, geen slijtage van de band en loopwiel, stil, veel lichtopbrengst, vaak automatische koplamp en het geheel ziet er netjes uit.

    Een naafdynamo heeft inwendig alleen magneten en geen aanlopende delen, een naafdynamo gaat dus net zo lang mee als een gewone voornaaf.

  • Harrie

    Nieuwste generaties (Shimano Nexus) naafdynamo's zijn erg goed en zeker aan te raden.

    Zelf 1 naaf 2 winters lang gebruikt op mijn racefiets (woon-werk verkeer).

    De extra weerstand voel je zeker als je de as van de naaf rond wilt draaien of alleen de naaf tov de as, maar wanneer je een compleet wiel laat roteren in een fiets (en dan zeker een wiel van een doorsnee toerfiets), dan valt het erg mee.

    Geen geklooi meet met slippende dynamo, doorbandende lampjes, lege batterijen, verroeste contacten, etc.

    Komende winter dus weer.

    Ook de toerfietsen van mij en m'n vrouw zijn er intussen mee uitgerust.

    Verkrijgbaar in alle mogelijke versies: rollerbrake, schijfrem, snelspanner, etc…

  • legion

    Afhankelijk van het geplande gebruik moet je er ook ff bij stil staan dat de wielen de vervelendste plekken zijn om extra gewicht te hebben, zeker het voorwiel. Een zwaarder wiel stuurt zwaarder, trekt langzamer op en remt langzamer af. Nou ziet die naaf natuurlijk centraal in het wiel waardoor het effect verkleint. Maar als je niet van plan bent om echt de held uit te gaan hangen in de afdaling van de Alp d'Huez bij wijze van spreken, dan zal je dit waarschijnlijk niet direct als storend ervaren. Sommigen zullen het zelfs een prettige bijdrage aan de stabiliteit van een fiets vinden. Sterkte met kiezen…

    ————————————————————

    They call me legion, for we are many…

  • pieter

    Sturmey Archer had vroeger een naafdynamo in het programma, die om de een of andere manier in Nederland nooit erg populair was. In Engeland zag je ze wel vrij veel, zowel in voor als achterwiel (met 3 versnellingen). Lijkt uiterlijk op een trommelrem. Engelsen willen geen trommelremmen. Zo een dynamo had enige weerstand, maar lang niet wat er aan een gewone dynamo zit. De SA dynamo had bovendien een hele lage spanning, zodat geen gewone lampjes gebruikt konden worden. Slippen is uitgesloten.

  • Frans van Bussel

    Vraagje, gaat er dan vanuit de naafdynama in het voorwiel aan de fiets kabeltjes naar de voor- en achterlamp?

  • Harrie

    Naar koplamp wel. Naar achterlicht kan ook, maar dat is tegenwoordig meestal een batterijverlichting.

    De Shimano Nexus heeft ook nog (optioneel) een sensor die je achter de voorvork (vorkkroon) kunt monteren met een licht/duister sensor en een schakelaar aan/uit/automatisch.

    Ik vind het echter veel mooier om dat toch wel lelijke kastje weg te laten en (bijvoorbeeld) een B&M koplampje te monteren waar die sensor en schakelaar in verwerkt zijn.