Is het normaal dat een fietsemaker een uurloon heeft van 25 euro en een uur doet over het demonteren en monteren van twee binnen en buiten banden??
Help het koste bij elkaar 63 euro, dus niks goedkope fiets!
25 Euro is nog goedkoop, gemiddeld ben je toch met zo,n 30 euro op stap.
En dan nog met alle kosten is een werkplaats voor een fietsvakhandel niet kostend-dekkend.
Voor een standaard stadsfiets is een uur werk wel een beetje veel,maar als je een fiets hebt met een alu frame moet het achterwiel gedemonteerd worden en dit neemt natuurlijk meer tijd in beslag.
Voor jouw reparatie is een 30 tot 40 minuten redelijk.
25 euro is inderdaad niet echt duur voor een uur werk, maar een bandje vervangen mag ook niet zo lang duren. Als een fietsemaker wel zo lang doet over een bandje is hij niet alleen duur maar verstaat hij zijn vak niet…oplichterij dus.
Een goede fietsenmaker moet 1 band in een minuut of 15 kunnen vervangen, dus met een uurloon van 30euro kost dat dus 7,50 euro per wiel.
Een fatsoenlijke buitenband kost wel al snel 20 euro, een binnenband 4,50 dus een totaal van 49euro matariaal en 15euro arbeidsloon dus het eind bedrag kan kloppen afhankelijk van de gebruikte banden.
Heel normaal is een fietsenmaker voor 30 euro per uur, meestal hoger. De Bovag richtlijnen geven aan dat het vervangen van een achterband 20 minuten duurt en een voorwiel 10, bij trommelrem 20, totaal 40, 20 euro dus. dan moeten de kosten van de binnen en buitenbanden erbij. binnenband 2 keer 5 buitenband 2 keer 20. (Halfordsbanden zijn iets goedkoper ja). totaal 40 + 10 + 20 = 70 euro. Dan valt het met 63 euro niet tegen. Ook als je geen trommelrem in het voorwiel hebt is 63 euro geen woekerprijs voor het totaal van de rekening voor de vervanging van binnen en buitenbanden. Heel gewoon.
Iets wat ik hier nog niet gelezen heb: is die fiets ook bij diezelfde fietsenmaker gekocht of juist bij zijn concurrent in dezelfde omgeving.
Zal ook zeker een rol kunnen spelen.
Zit er bv een stickertje op van, pak-um-beet, De Vos Zwanenburg of Cash and Carry, Elburg (zo maar wat voorbeelden hoor), dan kan ik me voorstellen dat een andere dealer in of bij de geoemde plaatsen iets meer rekent dan wanneer hij zelf die fiets had mogen leveren.
Maar of deze fietsenmaker nou juist en verstandig heeft gehandeld is natuurlijk de vraag.
Ik ben er van overtuigd dat met deze prijs bij een officiele fietsenmaker niks mis is, niet te duur en ook niet te goedkoop. Per slot moet een fietsenmaker er van leven. Hij heeft ook nog kosten aan het in stand houden van de zaak. Een uurloon van 25 euro noem ik zelfs goedkoop. 30 en hoger is heel gewoon.
Als je het goedkoper wilt moet je het of zelf doen of zoeken naar een “mannetje op de hoek”. Andere tip: in sommige plaatsen is een Dag Actviteiten Centrum aanwezig voor mensen met een psychiatrisch verleden, bv mensen met “Burnout”.
Daar is soms een fietsenwerkplaats waar ze iets goedkoper banden kunnen verwisselen, hoewel het materiaal in dit geval het duurst is, en dus zal het totaal niet eens veel uitmaken.
Banden verwisselen is een klusje dat een handige amateur ook heel goed kan.
63 euro is ongeveer de prijs van één enkele tank benzine voor een auto…….. We vinden het ook heel gewoon om de auto jaarlijks voor vele honderden euros te laten servicen plus APK maar de fiets ho maar. Die mag niks kosten. Is dat wel juist?
Met die fietsbanden kun je weer vele kilometers vooruit. Die benzine is dan allang op.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?